PocoPoco Home Reizen Foto's Gastenboek 2

           

Terug naar de reispagina van Tanzania

 

 

 

 

 

Hieronder volgt een aantal (praktische) zaken die handig zijn voor wie door Tanzania wil reizen.

 
  Beste Reistijd Geld - Creditcard en PIN automaten  
  Visum Veiligheid en gezondheid  
  Tijdsverschil Elektriciteit  
  Taal Fotografie  
  Reizen in Nepal Internet  
  Inpaklijst - The Essentials Bedelen en giften  
  Eten en drinken    
 

Beste reistijd

  Er is vanwege de vele verschillende klimaattypen die op Madagascar te vinden zijn, geen periode aan te wijzen die voor alle bestemmingen 100% goed of 100% slecht is. De enige tijd waarin Madagascar niet makkelijk te bereizen is, is het regenseizoen dat globaal van januari tot en met maart loopt. Vanwege de beroerde staat van veel van de wegen is het reizen dan moeilijk tot letterlijk onmogelijk. Een aantal bijzondere bestemmingen, bijvoorbeeld het Nationale Park "Tsingy de Bemaraha" is dan niet te bereiken. Deze situatie verbetert geleidelijk in de maand april; geluk speelt een belangrijke rol als je de gok neemt in de eerste weken van april richting Bemaraha te reizen. Het hoogseizoen loopt van half mei tot en met augustus. Algemeen worden april en oktober/november als goede reismaanden genoemd. Wanneer je ook besluit te gaan; het blijft vaak deels een kwestie van geluk...  
 
 

Visum

  Voor zowel Cambodia als Viëtnam is een visum verplicht. Het Cambodjaanse visum kun je zowel in Nederland, als op de luchthaven van aankomst ter plekke regelen voor $20. Anders dan in veel andere landen is dit - op Pnomh Penh International Airport tenminste - een zeer goed georganiseerde mogelijkheid die je weinig tijd kost.

Voor Viëtnam moet het visum vooraf aangevraagd en uitgereikt worden. Het hangt er van af waar je voorafgaand aan je bezoek aan Viëtnam verblijft en hoe lang je daar kunt of wilt wachten. Als je eerst 2 weken door Cambodja gaat trekken voor je naar Viëtnam doorreist kun je het goed in Pnomh Penh in gang zetten. Wie plaatselijk niet kan of wil wachten moet dit vooraf bij het Viëtnamese Consulaat in Nederland regelen (€65). Soms kan het direct klaargemaakt worden en kost de operatie een paar uurtjes. Het kan dan helpen om zo vroeg mogelijk in de openingstijden van het Consulaat in de rij te gaan staan en een nummertje te trekken. Er moet cash worden afgerekend. Als het niet klaargemaakt kan worden, kun je je paspoort weer terug laten sturen.

 
 
 

Tijdsverschil

  De tijd in Viëtnam en Cambodia is GMT+7, wat het tijdsverschil met Nederland tot 6 uur (vroeger) maakt.  
 
 

Taal

  De officiële taal van Cambodia is het Cambodiaans  
 
 

Reizen in Viëtnam

 

Er zijn natuurlijk legio manieren om in Madagascar te reizen, die over het algemeen perfect beschreven staan in alle reisgidsen. Ik zal me dan ook beperken tot de dingen die ons opvielen. Wij hebben in principe "onafhankelijk" gereisd, wat wil zeggen dat we geen georganiseerd toeristisch- of privévervoer hebben gebruikt. Al het vervoer is ter plekke geregeld, met uitzondering van het vervoer naar het Parc National Tsingy de Bemaraha, waar de wegen zó slecht zijn dat we een 4WD met gids/chauffeur moesten nemen.

Nadelig aan onafhankelijk reizen in Madagascar is dat alles veel tijd kost. Soms zelfs erg veel tijd. Dit is iemand die onafhankelijk en op de bonnefooi reist wel gewend, maar in Madagascar is het vaak nog net een tikje erger. Wie veel tijd heeft zal dit minder zwaar vinden wegen (of zelfs onderdeel vinden van de charme van het land).

De voordelen van onafhankelijk reizen zijn de manier waarmee je in contact komt met het Malagasy Leven en - niet verrassend natuurlijk - de onafhankelijkheid zelf! Het staat je vrij om een dag langer te blijven als het ergens prachtig is, of iets over te slaan wat je niet zo leuk lijkt. Het is daarnaast ook meestal een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een georganiseerde groepsreis of een permanente gids/chauffeur + auto.

 

Algemeen

De wegen in Madagascar zijn erg slecht. Alleen wegen met een aanduiding Route National zijn redelijk; meestal vergelijkbaar met een Nederlandse verharde veldweg. De meeste van deze wegen "stralen" vanuit de hoofdstad naar de kust uit; de meest bekende is de RN7 die van de hoofdstad Tana naar Toliara gaat. Wie echter van plek A aan de kust naar plek B aan de kust wil moet soms behoorlijk omrijden, vliegen, of in een extreem geval per zebu-kar dwars door de modder. Ook hier geldt: wie de tijd heeft, kan zich makkelijker aanpassen aan de complexe bereisbaarheid.

Vanwege de gestegen brandstofprijzen, die in Madagascar relatief nóg harder aankomen, zijn de vervoersprijzen ook omhoog gegaan. Een liter benzine kost inmiddels een half arbeiders-dagloon!

Toerisme wordt door velen gezien als een goede manier om een vitale aanvulling op het dagloon bij te schnabbelen. Het is daarom vaak moeilijk om écht objectieve en betrouwbare informatie te krijgen. Vragen als "welke taxi-brousse vertrekt het eerste" of "kan ik in 1 dag van A naar B komen" leveren vrijwel nooit direct een duidelijk en eerlijk antwoord op. De kans is groot dat men iets antwoordt waar men zelf of iemand in hun omgeving een graantje van mee kan pikken. Meestal niet erg, behalve wanneer de optie die wordt gepresenteerd duidelijk minder handig is dan de andere mogelijkheden. Internet is schaars, weinig Malagasy bedrijven hebben een site, er is vrijwel geen informatie op papier te vinden (vertrektijden, -plaatsen e.d.) en wie geen Malagasy mobieltje heeft&vloeiend Frans/Malagasy spreekt&contacten heeft, krijgt het regelmatig moeilijk bij het regelen van wat dan ook.

Een recente reisgids, in ieder geval nieuwer dan 2009, is van groot belang. De meest bekende reisgidsen in Nederland zijn de "Bradt" en de Lonely Planet. De Bradt gids geeft veel meer achtergrondinformatie over Madagascar dan de Lonely Planet, maar de laatste is duidelijk superieur als het om praktische reisinformatie gaat.

 

Pousse Pousse

Pousse Pousse betekent letterlijk "duw duw" en is de term waarmee de vele loop-riksja's worden aangeduid. Omdat er geen verbrandingsmotor aan te pas komt, zijn de prijzen niet zo sterk gestegen als die van de andere (benzine-aangedreven) vervoersopties. Er wordt veel geklaagd over opdringerige pousse-pousse-chauffeurs, maar hier hebben we niet zoveel van gemerkt (hooguit dat men buiten een restaurant wacht als men heeft gezien dat er blanken=potentiële klanten binnen zitten.

Taxi's

Vooral in Tana zijn taxi's een belangrijk vervoermiddel om je van, naar en binnen de stad te verplaatsen. Vooral in Tana zijn de prijzen vrij hoog en rekent men er vaak op dat je als toerist (nog) niet weet wat een faire prijs zou zijn. Dit is vooral bij het vliegveld het geval; negeer de kaartjes met de "officiële prijzen".

Taxi-Brousse

Taxi-Brousse betekent letterlijk "jungle taxi" en omvat een breed assortiment aan openbaar vervoer. Dit gaat van Camion Brousse (vrachtwagen met harde bankjes) tot een Taxi-Be (relatief moderne en grote busjes waarin iedereen een vaste stoel heeft en houdt). Voor het overgrote deel van de trajecten is de taxi-brousse in welke vorm dan ook de enige praktische manier om van A naar B te komen.

Vooral op de belangrijke trajecten en in de drukke maanden is het handig om vantevoren plekken te reserveren. Dit kan persoonlijk aan het schuurtje op het taxi brousse "station", maar als dit niet mogelijk is kun je dit goed door je hotel (of een bijna willekeurig iemand met een mobieltje) laten doen.

Er zijn meestal diverse grote en kleine maatschappijen die de taxis-brousses exploiteren. In onze ervaring vertrekken die verschillende maatschappijen meestal op ongeveer dezelfde tijden naar bepaalde bestemmingen, met eventuele onderlinge afspraken over wie écht als eerste de weg op gaat. Zie verder de opmerkingen onder "Algemeen": als blanke uitvogelen welk busje het beste bij jouw belangen aansluit is moeilijk. Daarnaast vertrekken de busjes meestal pas als ze helemaal vol zitten, al kun je de lege plekken afkopen om eerder weg te kunnen. Dit betekent meestal dat je een paar uur op een taxi-brousse-station zit te wachten waar nauwelijks iets gebeurt, waarna ineens alle busjes zowat tegelijkertijd naar dezelfde bestemming vertrekken. Oh, en "toute de suite" betekent kennelijk over een paar uur... Dat u het maar weet.

Busreizen

Tot 2009 verzorgde de busmaatschappij "Madabus" reguliere diensten op een aantal trajecten. Na het failliet gaan van Madabus is er geen alternatief vervoer dat enigzins op voorspelbare tijden rijdt.

Trein

Voor zover ik weet zijn er op dit moment 2 treinlijnen in bedrijf; van Fianarantsoa naar Manakara en van Antananarivo naar Toamasina. De eerstgenoemde is het bekendste onder toeristen en rijdt ook het vaakste; 3x per week heen en 3x per week terug met zondag als rustdag. Het is een bijzondere belevenis, maar met een reisduur van 10-12 uur wel een vermoeiende.

Binnenlandse vluchten

Air Madagascar is de enige maatschappij die binnen Madagascar vliegt. Dit lijkt het bedrijf weinig reden te geven tot een klantgerichte bedrijfsvoering. Het wijzigen en schrappen van vluchten is aan de orde van de dag - op zich niet zo vreemd in een land waarin niets zeker is. Ook passend bij een monopoliepositie zijn de vrij hoge prijzen die voor binnenlandse vluchten gerekend worden.

Bij de 2 vluchten die we boekten werden maar liefst 3 grote wijzigingen doorgevoerd (!) die ons 2 volle reisdagen en een halve dag van onze tour naar de Tsingy (à 125 euro per dag) kostte. Ons advies: blijf indien mogelijk bij AirMada uit de buurt, tenzij je veel tijd, geld en geduld hebt.

 
 
 

Reizen in Cambodia

 

Er zijn natuurlijk legio manieren om in Madagascar te reizen, die over het algemeen perfect beschreven staan in alle reisgidsen. Ik zal me dan ook beperken tot de dingen die ons opvielen. Wij hebben in principe "onafhankelijk" gereisd, wat wil zeggen dat we geen georganiseerd toeristisch- of privévervoer hebben gebruikt. Al het vervoer is ter plekke geregeld, met uitzondering van het vervoer naar het Parc National Tsingy de Bemaraha, waar de wegen zó slecht zijn dat we een 4WD met gids/chauffeur moesten nemen.

Nadelig aan onafhankelijk reizen in Madagascar is dat alles veel tijd kost. Soms zelfs erg veel tijd. Dit is iemand die onafhankelijk en op de bonnefooi reist wel gewend, maar in Madagascar is het vaak nog net een tikje erger. Wie veel tijd heeft zal dit minder zwaar vinden wegen (of zelfs onderdeel vinden van de charme van het land).

De voordelen van onafhankelijk reizen zijn de manier waarmee je in contact komt met het Malagasy Leven en - niet verrassend natuurlijk - de onafhankelijkheid zelf! Het staat je vrij om een dag langer te blijven als het ergens prachtig is, of iets over te slaan wat je niet zo leuk lijkt. Het is daarnaast ook meestal een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een georganiseerde groepsreis of een permanente gids/chauffeur + auto.

 

Algemeen

De wegen in Madagascar zijn erg slecht. Alleen wegen met een aanduiding Route National zijn redelijk; meestal vergelijkbaar met een Nederlandse verharde veldweg. De meeste van deze wegen "stralen" vanuit de hoofdstad naar de kust uit; de meest bekende is de RN7 die van de hoofdstad Tana naar Toliara gaat. Wie echter van plek A aan de kust naar plek B aan de kust wil moet soms behoorlijk omrijden, vliegen, of in een extreem geval per zebu-kar dwars door de modder. Ook hier geldt: wie de tijd heeft, kan zich makkelijker aanpassen aan de complexe bereisbaarheid.

Vanwege de gestegen brandstofprijzen, die in Madagascar relatief nóg harder aankomen, zijn de vervoersprijzen ook omhoog gegaan. Een liter benzine kost inmiddels een half arbeiders-dagloon!

Toerisme wordt door velen gezien als een goede manier om een vitale aanvulling op het dagloon bij te schnabbelen. Het is daarom vaak moeilijk om écht objectieve en betrouwbare informatie te krijgen. Vragen als "welke taxi-brousse vertrekt het eerste" of "kan ik in 1 dag van A naar B komen" leveren vrijwel nooit direct een duidelijk en eerlijk antwoord op. De kans is groot dat men iets antwoordt waar men zelf of iemand in hun omgeving een graantje van mee kan pikken. Meestal niet erg, behalve wanneer de optie die wordt gepresenteerd duidelijk minder handig is dan de andere mogelijkheden. Internet is schaars, weinig Malagasy bedrijven hebben een site, er is vrijwel geen informatie op papier te vinden (vertrektijden, -plaatsen e.d.) en wie geen Malagasy mobieltje heeft&vloeiend Frans/Malagasy spreekt&contacten heeft, krijgt het regelmatig moeilijk bij het regelen van wat dan ook.

Een recente reisgids, in ieder geval nieuwer dan 2009, is van groot belang. De meest bekende reisgidsen in Nederland zijn de "Bradt" en de Lonely Planet. De Bradt gids geeft veel meer achtergrondinformatie over Madagascar dan de Lonely Planet, maar de laatste is duidelijk superieur als het om praktische reisinformatie gaat.

 

Pousse Pousse

Pousse Pousse betekent letterlijk "duw duw" en is de term waarmee de vele loop-riksja's worden aangeduid. Omdat er geen verbrandingsmotor aan te pas komt, zijn de prijzen niet zo sterk gestegen als die van de andere (benzine-aangedreven) vervoersopties. Er wordt veel geklaagd over opdringerige pousse-pousse-chauffeurs, maar hier hebben we niet zoveel van gemerkt (hooguit dat men buiten een restaurant wacht als men heeft gezien dat er blanken=potentiële klanten binnen zitten.

Taxi's

Vooral in Tana zijn taxi's een belangrijk vervoermiddel om je van, naar en binnen de stad te verplaatsen. Vooral in Tana zijn de prijzen vrij hoog en rekent men er vaak op dat je als toerist (nog) niet weet wat een faire prijs zou zijn. Dit is vooral bij het vliegveld het geval; negeer de kaartjes met de "officiële prijzen".

Taxi-Brousse

Taxi-Brousse betekent letterlijk "jungle taxi" en omvat een breed assortiment aan openbaar vervoer. Dit gaat van Camion Brousse (vrachtwagen met harde bankjes) tot een Taxi-Be (relatief moderne en grote busjes waarin iedereen een vaste stoel heeft en houdt). Voor het overgrote deel van de trajecten is de taxi-brousse in welke vorm dan ook de enige praktische manier om van A naar B te komen.

Vooral op de belangrijke trajecten en in de drukke maanden is het handig om vantevoren plekken te reserveren. Dit kan persoonlijk aan het schuurtje op het taxi brousse "station", maar als dit niet mogelijk is kun je dit goed door je hotel (of een bijna willekeurig iemand met een mobieltje) laten doen.

Er zijn meestal diverse grote en kleine maatschappijen die de taxis-brousses exploiteren. In onze ervaring vertrekken die verschillende maatschappijen meestal op ongeveer dezelfde tijden naar bepaalde bestemmingen, met eventuele onderlinge afspraken over wie écht als eerste de weg op gaat. Zie verder de opmerkingen onder "Algemeen": als blanke uitvogelen welk busje het beste bij jouw belangen aansluit is moeilijk. Daarnaast vertrekken de busjes meestal pas als ze helemaal vol zitten, al kun je de lege plekken afkopen om eerder weg te kunnen. Dit betekent meestal dat je een paar uur op een taxi-brousse-station zit te wachten waar nauwelijks iets gebeurt, waarna ineens alle busjes zowat tegelijkertijd naar dezelfde bestemming vertrekken. Oh, en "toute de suite" betekent kennelijk over een paar uur... Dat u het maar weet.

Busreizen

Tot 2009 verzorgde de busmaatschappij "Madabus" reguliere diensten op een aantal trajecten. Na het failliet gaan van Madabus is er geen alternatief vervoer dat enigzins op voorspelbare tijden rijdt.

Trein

Voor zover ik weet zijn er op dit moment 2 treinlijnen in bedrijf; van Fianarantsoa naar Manakara en van Antananarivo naar Toamasina. De eerstgenoemde is het bekendste onder toeristen en rijdt ook het vaakste; 3x per week heen en 3x per week terug met zondag als rustdag. Het is een bijzondere belevenis, maar met een reisduur van 10-12 uur wel een vermoeiende.

Binnenlandse vluchten

Air Madagascar is de enige maatschappij die binnen Madagascar vliegt. Dit lijkt het bedrijf weinig reden te geven tot een klantgerichte bedrijfsvoering. Het wijzigen en schrappen van vluchten is aan de orde van de dag - op zich niet zo vreemd in een land waarin niets zeker is. Ook passend bij een monopoliepositie zijn de vrij hoge prijzen die voor binnenlandse vluchten gerekend worden.

Bij de 2 vluchten die we boekten werden maar liefst 3 grote wijzigingen doorgevoerd (!) die ons 2 volle reisdagen en een halve dag van onze tour naar de Tsingy (à 125 euro per dag) kostte. Ons advies: blijf indien mogelijk bij AirMada uit de buurt, tenzij je veel tijd, geld en geduld hebt.

 
 

 

 

 

Inpaklijst

 

Hoe luxueuzer je vakantie is, hoe minder je gebonden bent door het gewicht van je bagage. Qua kleding is het raadzaam om een goede trui mee te nemen (deze kun je natuurlijk ook erg goed ter plekke aanschaffen) en een winddichte jas. Absolute essentials  (wat mij betreft) zijn:

  • lakenzak
  • slaapzak
  • thermisch ondergoed
  • DEET, (blaren)pleisters, rekverband
  • Hadex (waterontmettingsmiddel) en handdesinfectans. In Madagascar worden je handen erg vies.
  • Immodium en ORS
  • afvoerstopje, om een handwas te kunnen doen
  • moneybelt
  • hangslotje en eventueel een staalkabel met lussen
  • rip-ties (om bv een transporthoes van je rugzak tijdelijk dicht te kunnen doen)
  • herriestoppers
  • zonnebrand en after sun
  • waterdichte zakjes voor waardevolle papieren
  • tekentang
  • poncho (je bent Nederlander of je bent het niet), ook erg handig om je daypack bij langere plensbuien droog te houden.
  • ducttape (voor van alles, bijvoorbeeld om de douchekop "op te kunnen hangen")!!
  • bolletje touw
  • kopieën van je paspoort, verzekeringsgegevens, belangrijke telefoonnummers en reserveringen
  • Als je waardevolle (foto)apparatuur meeneemt: kopieën van de aanschafnota's zodat je bij diefstal aangifte kunt doen.
  • voor verdere tips over fotografische apparatuur; zie hier.

Aangezien heel Madagascar als malariagebied bekend staat (hoewel dit niet in geheel Madagascar terecht is):

  • klamboe en een schroefhaakje om deze op te kunnen hangen als er niets anders is. (ducttape wil bij betonnen plafonds ook wel eens helpen). De meeste hotels hebben echter al een (redelijke) klamboe opgehangen.
  • luchtige kleding met lange mouwen en pijpen
  • malaria medicatie (voor zover aangeraden door bijvoorbeeld de GGD)
 
b
 

Eten en drinken

 

Het drinkwater is niet geschikt voor consumptie. Het is aan te raden om alleen maar water te drinken dat gekookt, gefilterd en ontsmet is, of fleswater natuurlijk. Dit fleswater is in de meeste gebieden goed verkrijgbaar; in de achterlanden heeft men mogelijk alleen bier en cola als betrouwbare drank. Let bij fleswater wel op dat de fles nog de originele sluiting heeft en niet opnieuw gevuld en verzegeld is. IJsklontjes in je glas zijn mogelijk verdacht.

In dit soort landen neemt men het vaak wat minder nauw met de voedselhygiëne. Madagascar was wat dit betreft een echt dieptepunt. Met name vlees ligt meestal uren tot dagenlang buiten de koeling en in de zon, bedekt met vliegen. Hier schijnen zelfs locals ziek van te worden. Waarschijnlijk koopt men in de op toeristen gerichte restaurants wat meer verantwoord in. Het is doorgaans een risico om eten bij straatstalletjes te kopen, tenzij je je het kunt veroorloven een paar dagen ziek op bed te liggen.

Mede hierom is het verstandig om de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen te nemen. Zo is het een risico om gewassen of geschilde groenten en fruit te eten, vooral omdat het mogelijk met besmet water is gewassen. IJs en vruchtensap zijn risico's (hoe lekker het er ook uit ziet...). Wie op safe wil spelen eet in geen enkel geval dit soort eten, al kan dat dus betekenen dat je gedurende je vakantie maar weinig vitamientjes binnenkrijgt. In Madagascar zijn bananen een makkelijke oplossing hiervoor. Zelfs met alle voorzorgsmaatregelen en verstandige adviezen kan het nog altijd misgaan; lees hierover meer in het reisverhaal van Peru!

Gezondheid

De medische voorzieningen in Madagascar staan kennelijk niet zo hoog aangeschreven. In de meeste gevallen wordt aangeraden naar Tana terug te keren als medische zorg nodig is (wat aardig wat tijd kan kosten). Ook hebben we meerdere expats gesproken die eerder terug naar Nederland zouden reizen bij medische problemen, dan de gok in Madagascar te nemen.

 
 
 

Geld, creditcard en PIN automaten

 

De munteenheid van Madagascar is de Ariary (Ar) De wisselkoers is 1 Euro : 2770 Ariary (juli 2011).

Naast de Ariary accepteren banken, grotere hotels en andere toeristische bedrijven ook Euro's; makkelijker kan het niet. US dollars kun je alleen bij de bank omwisselen. Let op: Ariary worden NERGENS buiten Madagascar geaccepteerd, zelfs niet in Frankrijk. Gelukkig kun je je Ariary op het internationale vliegveld van Antananarivo goed omwisselen. Veel van de kantoortjes bleken echter nooit geopend gedurende de 5 keren dat we op het vliegveld waren. Een ander goed idee is misschien om wat Euro's achter de hand te houden en voor de laatste dagen hier zoveel mogelijk mee te betalen. Zo kun je op je gemak je Ariary opmaken en dan de laatste paar zaken met Euro's betalen.

Hoewel er in alle grotere stadjes en steden pinautomaten te vinden zijn, hebben wij er geen kunnen vinden die onze ABN pinpassen accepteerde. We waren dus volledig aangewezen op onze creditcard en het contant geld dat we bij ons hadden. Verhoog dus voor de zekerheid maar de limiet van je credit card..

Het grootste Ariary biljet is 10.000, ongeveer 3,5 euro dus. Reken op dikke pakken geld in je bagage! Doorgaans kwamen we uit met een dagbudget van ongeveer Ar160.000. Banken waar je geld kunt halen (en niet alleen wisselen) zijn alleen in de grotere plaatsen te vinden, dus je kunt maar beter genoeg centjes bij je hebben. Pinautomaten geven vaak maar 200.000 of 300.000 uit (genoeg voor 1 a 2 dagen). De kosten die de bank per transactie rekent, maakt dit een vrij prijzige manier. Bijna net zo prijzig, maar wel makkelijker, is de bank binnenlopen en aan de balie met je creditcard geld pinnen. Onze bank was wel zo onbehoorlijk om een aanzienlijk percentage als transactiekosten te rekenen in plaats van een vast bedrag, bovenop de wisselkoers die de Malagasy bank sowieso al berekende.

 
 
 

Veiligheid en gezondheid

 

Madagascar is redelijk veilig voor Westerse bezoekers, al zijn er natuurlijk altijd gebieden en omstandigheden waarbij het risico wat groter is. Als toerist kun je vooral te maken krijgen met diefstal, beroving en oplichting. Dat gezegd hebben wij ons in Madagascar eigenlijk geen moment onveilig gevoeld. In mijn ervaring is het belangrijk om hoe dan ook voorbereid te zijn én over te komen.

  • Laat zo weinig mogelijk welvaart zien. Hou je fotocamera zoveel mogelijk in je tas en doe geen dure sierraden om.
  • Vermijd vooral 's avonds slechte en uitgestorven wijken of straten, vooral in de hoofdstad.
  • Laat geen waardevolle spullen achter in je hotelkamer. Wil je iets achterlaten in het hotel, vraag dan of de receptionist het in de "kluis" (of wat daar voor door moet gaan) wil leggen en laat hem een briefje opstellen met de precieze inventaris van wat je achterlaat. Een creditcard kun je misschien maar het beste niet achterlaten; er zijn gevallen bekend van fraude door hotelpersoneel dat het creditcard nummer kopieerde. Als je hotel geen kluis heeft en je wilt je spullen niet meenemen, dan kun je het het beste in kleine gedeeltes verstoppen in je bagage. Ook hier ben je natuurlijk weer kwetsbaar voor malafide hotelpersoneel.
  • Doe geen beurs in je kontzak. Houd je muntgeld en wat papiergeld los in een broekzak, zodat je bij (kleine) aankopen niet je beurs open hoeft te maken (en iedereen kan bewonderen hoeveel erin zit).
  • Draag een moneybelt, ook al zweet je je kapot. Stop mede daarom paspoort e.d. in een plastic zakje in je belt.
  • Zakkenrollers werken vaker in teams; éen leidt af terwijl de andere je tas of iets anders meegrist. Wees alert zodra mensen tegen je aan botsen, iets op je knoeien of op een andere manier je aandacht proberen te krijgen. Dit komt nogal paranoïde over, maar helaas werkt het vaak wel zo.
  • Ga niet in op aanbiedingen om drugs te kopen!! Ook al zou je het daadwerkelijk willen, kan dit een hoop gelazer veroorzaken. Vooral in toeristische (bad)plaatsen gebeurt het regelmatig dat lokale dealers je benaderen met dit soort voorstellen. Er zijn eveneens gevallen bekend waarin dit een uitlok-operatie van de politie is. Voor je het weet kom je op het 8 uur journaal...
  • Houd te allen tijde je tas/rugzak in de gaten. Zet hem nooit zomaar los naast je neer, maar tussen je benen.
  • Wie er alert uitziet, is meteen een minder interessant doelwit.

Doe bij diefstal of een ander misdrijf altijd aangifte voor je verzekering, maar verwacht niet dat de politie iets onderneemt.

 

Ambassades en consulaten (juli 2011):

Chef de Poste: mw. M.E.S. Bersia Mireille

Ressort: Madagascar
 

Adres:
Immeuble Galaxy
Entrée "A" - 3e étage
Andraharo
Antananarivo
 

Postadres:
B. P. 12215
Antananarivo 101
 

Tel. 00-261-202368231
Fax 00-261-202368207
E-mail:
 consul.nl@wanadoo.mg

 

Openbare orde en de politieke onrust

Zoals wel vaker de afgelopen decennia, is in 2009 na een staatsgreep de democratisch gekozen president Marc Ravalomanana afgezet. Hoewel de meningen verschillen of dit een gunstige/begrijpelijke ontwikkeling was, hebben Westerse landen de staatsgreep over het algemeen sterk veroordeeld. Hiermee samengaand is ook een negatief reisadvies vanwege de "onveilige situatie" afgegeven. Dit valt in de praktijk erg mee; na onlusten direct na de staatsgreep is het land kennelijk redelijk snel weer rustig geworden. Wij hebben geen problemen ondervonden.

 
 
 

Elektriciteit

 

Misschien wel vanwege het Franse koloniale verleden zijn de zogenaamde "eurostekkers" (de platte Nederlandse stekkers zonder randaarde) overal te gebruiken. Makkelijker kan het niet! Het net levert 220V wisselstroom, wederom net als in Europa.

 
 
 

Fotografie

 

De tips hieronder zijn basaal en algemeen van aard. Voor adviezen over reisfotografie, kijk hier op onze nieuwe fotografiepagina!

Apparatuur

Wie met een (digitale) spiegelreflex op pad gaat, zal de volgende toebehoren goed kunnen gebruiken (klik hier voor de apparatuur die ik bij me had):

  • Een "standaard" walkaround objectief
  • Een tele objectief voor het fotograferen van dieren (en het onopgemerkt portretteren van mensen). Eventueel in combinatie met een statief of een monopod.
  • Een groothoek objectief
  • Een UV filter als standaard filter
  • Een (circulair) polarisatiefilter; dit haalt veel hinderlijke schittering weg en maakt de kleuren dieper. Vooral de lucht krijgt een mooie diepblauwe kleur (als je met de zon in de rug fotografeert in ieder geval).

Om je sensor schoon te houden kun je (voorzichtig) een klein blaasbalgje gebruiken. Er zijn ook speciale kwastjes die (o.a. door middel van statische electriciteit,) de stofdeeltjes van je sensor af kunnen halen. Zorg ervoor dat er altijd een filter op je objectieven zit om beschadiging te voorkomen en als je van objectief wisselt, doe dit zo snel mogelijk en nooit bij stevige wind of in een stoffige omgeving.

Tijdstip

De algemene fotografieregels zijn: vroeg op de dag en later in de middag is het licht zachter en zijn de kleuren het mooist. Zeker in combinatie met een polarisatiefilter zijn later in de middag de mooiste foto's te maken.

Portretten

Over het algemeen hebben mensen in Madagascar er geen problemen mee als je een foto van ze maakt, al is het wel erg belangrijk dat je het eerst vraagt. Op sommige plekken vraagt men hier geld voor ("un cadeau").

 
 
 

Internet

  In Madagascar is het niet makkelijk om van Internet gebruik te maken. De meeste hotels hebben geen (voor gasten toegankelijke) internetaccess. Even een internetcafeetje binnenwippen waar je per ongeluk tegenaan liep, is eigenlijk alleen maar in Tana een realistische gang van zaken.  
 
 

Bedelen en giften

 

Zoals in veel andere 2e- en 3e wereldlanden, word je als rijke Nederlander regelmatig geconfronteerd met situaties die het begrip "armoede" opnieuw definiëren. Voor mij persoonlijk gold dat ik op veel momenten de behoefte voelde opkomen om er iets aan te doen. De meest voor de hand liggende manier is om geld te geven aan wie het het meest nodig lijkt te hebben. Natuurlijk kun je vaak inschatten of iets écht schrijnend is of niet, maar houd rekening met het toerisme-effect!

Het is niet moeilijk voor te stellen dat de mogelijkheid om met "niets" doen geld te verdienen (bijvoorbeeld met bedelen) een erg aantrekkelijke is. Er gaat dan ook een sterk leereffect van uit; wie eenmaal doorheeft hoe hij of zij er extra zielig/behoeftig of anderszins aalmoeswaardig uit kan zien, komt waarschijnlijk sterk in de verleiding. Vooral in het geval van jonge kinderen kan dat kwalijk zijn; als de kinderen al de kans hadden om naar school te gaan, zullen ouders de kinderen liever laten bedelen, zodat ze geld voor de familie kunnen verdienen. Begrijpelijk, maar niet de bedoeling natuurlijk. Verder schijnt het vaak ontwrichtend te werken op de structuur van het gezin als een van de kinderen meer verdient dan bijvoorbeeld de vader, die in de vaak traditionele gezinnen wordt geacht voor zijn gezin te zorgen.

De plaatsen die we bezocht hebben waar relatief veel gebedeld werd, waren Ifaty/Mangily en de Avenue du Baobab.

Fooien

We vonden het moeilijk om een goed fooibedrag te bepalen, met name voor gidsen. Het verschil tussen Nederland en Madagascar is zo groot dat wat in NL een normale fooi zou zijn, 1 of meerdere dagsalarissen zou betekenen en mogelijk zelfs te veel zou zijn. Om meerdere redenen leek ons dat ook onwenselijk. Uiteindelijk kwamen we uit op Ar 5000 tot 10.000 per dag voor gidsen. Het schijnt niet gebruikelijk te zijn om taxichauffeurs fooi te geven. In restaurants gaven we meestal tussen Ar1000 en 10% van de rekening, wat misschien aan de hoge kant is.