PocoPoco Home Reizen Foto's Gastenboek

           
 

  Dag 1 Vlucht Schiphol - Parijs - Santiago de Chile Dag 19  El Chaltén - Bus El Calafate  
  Dag 2 Santiago de Chile Dag 20 Bus Puerto Natales  
  Dag 3 Valparaíso Dag 21 Torres del Paine  
  Dag 4 Vlucht Paaseiland Dag 22 Torres del Paine  
  Dag 5 Paaseiland Dag 23 Torres del Paine  
  Dag 6 Vlucht Santiago - Bus Mendoza Dag 24 Torres del Paine - Bus Puerto Natales  
  Dag 7 Mendoza - Bus Bariloche Dag 25 Bus Ushuaia  
  Dag 8 Bariloche Dag 26 Ushuaia - Beagle Channel  
  Dag 9 Ruta de los Siete Lagos Dag 27 Ushuaia - Cabo San Pablo - Vlucht Iguazú  
  Dag 10  Bariloche - Bus Puerto Madryn Dag 28 Vlucht Iguazú  
  Dag 11 Puerto Madryn Dag 29 Iguazú  
  Dag 12 Península Valdés Dag 30 Iguazú - Bus Buenos Aires  
  Dag 13 Puerto Pirámides - Puerto Madryn Dag 31 Reis Buenos Aires  
  Dag 14 Punta Tombo - Bus Rio Gallegos Dag 32 Buenos Aires  
  Dag 15 Rio Gallegos - Bus El Calafate Dag 33 Buenos Aires  
  Dag 16 Perito Moreno - Bus El Chaltén Dag 34 Buenos Aires  
  Dag 17 El Chaltén - Laguna Torre Dag 35 Buenos Aires  
  Dag 18 El Chaltén - Glaciar Viedma Dag 36 Vertrek Buenos Aires - Amsterdam  
 

Santiago de Chile Valparaíso Paaseiland aka Isla de Pascua aka Rapa Nui Mendoza Cataratas de Iguazú Buenos Aires Bariloche y la Ruta de Siete Lagos Península Valdés, Punta Tombo en Gaiman El Calafate, Glaciar Perito Moreno y El Chalten Torres del Paine y Puerto Natales Ushuaia, het Beagle Channel en Cabo San Pablo Een actueel thema in Argentina: Las Malvinas

 
 
 

   
  De naam "Patagonië" roept veel en verschillende associaties op; gletsjers, bergen, pampas, steaks, outdooractiviteiten en gauchos, om er een paar te noemen. De verschillende soorten reizigers die dit aan bleek te trekken wijkt af van wat we van andere reizen gewend waren. De meest opvallende waren de backpackers die, vaak in hun eentje, zonder einddatum door (dit deel van) de wereld zwerven. Maandje hier, maandje daar, en voor je het weet ben je 3 jaar zoek in een prachtige en woeste omgeving.

Wij hadden helaas niet zoveel tijd, "maar" vijf weken; voor Patagonië bij lange na niet genoeg natuurlijk. We hebben ons best gedaan..

 
 
 

Dag 1 Vlucht Schiphol - Parijs - Santiago de Chile

 
- De Andes ten noorden van Santiago de Chile
 
  De vlucht naar Santiago de Chile, met een tussenstop op het ongastvrije Charles de Gaulle vliegveld, is lang. Zoals wel vaker op een heenreis zijn we veel te uitgerust en kunnen we niet echt slapen. Als je dan 16 uur in een vliegtuig moet zitten, duurt alles lang. Hoewel ik geen moeite heb met vliegen, moet ik wel even denken aan het Air France vliegtuig dat ongeveer een jaar geleden op de zelfde route verongelukte. Gelukkig hebben we een inflight entertainment systeem met meer films dan je op wel 20 vluchten kunt kijken, dus vervelen is er niet bij. Door schade en schande wijs geworden heb ik mijn eigen koptelefoon bij me en kan ik die rottige dingen die uitgedeeld worden in het plastic laten.  
 

Dag 2 Santiago de Chile

  Eenmaal geland op het vliegveld van Santiago de Chile, zijn we blij verrast met de aanwezigheid van een pinautomaat! Dit maken we voor het eerst mee en is mogelijk een teken van de relatieve welvaart van het land. Het is fijn om al meteen de munteenheid van het land te kunnen pinnen, zonder dat je hiervoor van de wisselkantoortjes op het vliegveld zelf en hun woekerkoersen gebruik hoeft te maken. We slaan alle aanbiedingen af om een dure shuttle naar het centrum te nemen, en kopen voor een prikkie een kaartje voor de Centropuerto stadsbus naar het Plazoleta Héroes. Na een broodnodige douche in La Casa Roja (ons hostel) nemen we de metro naar het centrum.  
 

De Andes vanuit het vliegtuig

Zicht vanaf de Cerro Santa Lucía

Catedral Metropolitana

Gezellig gokken..

 
  Santiago is niet de mooiste stad die er bestaat - het centrum bestaat vooral uit inspiratieloze betonnen kantoorgebouwen - maar hier en daar zijn diverse juweeltjes te vinden. De Cerro Santa Lucía, een steile heuvel midden in de stad, is er zo een. Er is een soort kasteeltje en een park op gebouwd en die middag zijn overal gezinnen, families en jonge stelletje te zien die in het park genieten van hun vrije middag. Ook onze wijk, de onder backpackers populaire wijk Barrio Brasil, mag er zijn.  
 
 

Dag 3 Valparaíso

 
- Kleurrijk en gemoedelijk,
Valparaíso
 
  Nog een dag doorbrengen in het grauwe en niet bijster tot de verbeelding sprekende Santiago de Chile zien we niet zitten. We nemen de metro naar het Terminal Santiago busstation (waar we de smerigste croissant ooit als ontbijt voorgezet krijgen) en nemen de bus naar Valparaíso.

Valparaíso is een Chileense kuststad die beroemd is vanwege de vele heuvels (42 in totaal) waarop het oude centrum gebouwd is. Het is een wirwar van steile straatjes en trappen, kruip-door-sluip-door steegjes en hier en daar een ratelende kabelbaan. Je hebt dan ook een goede kaart en een enigzins ontwikkeld richtingsgevoel nodig om niet te verdwalen (www.senderobicentenario.cl). De huizen zijn vaak van golfplaat en in felle kleuren geschilderd. Het weer zit ons niet mee; het is bewolkt, waardoor de kleuren niet tot hun recht komen. Het is ons geheel duidelijk waarom UNESCO het oude centrum tot World Heritage Site verklaard heeft.

Helaas zijn niet alle delen van het oude centrum even veilig. Als we de Cerro Cordillera willen beklimmen, worden we door drie onafhankelijk groepjes locals bezorgd terug naar het veilige havengebied gewezen. Het gebied tussen Cerro Concepción, Cerro Carcél en Cerro Alegre leent zich misschien nog het beste voor het genieten van de unieke sfeer in "downtown" Valparaíso.

 
 

Cerro Alegre

Cerro Concepción

Cerro Concepción

Kabelbaan (Ascensor El Peral)

 
 
 

Dag 4 Vlucht Paaseiland

 
- Moai, Rano Raraku
 
 

De afgelopen dagen hebben we aandachtig het weerbericht gevolgd. Het maakt zóveel uit of de zon schijnt of niet, dat hebben we ook in Valparaíso gemerkt. In het geval van Paaseiland hebben we de vlucht een paar maanden geleden al geboekt en nu blijkt ons aanstaande bezoek precies in een periode met slecht weer te vallen. Balen, want de vlucht naar Paaseiland is niet goedkoop geweest.. En ja, vanuit het vliegtuig zien we de regenwolk al boven het eiland liggen.

Paaseiland, ook wel bekend als "Rapa Nui" of "Isla de Pascua", maakt onderdeel uit van Chili maar behoort etnisch gezien tot Polynesië. Het is een van de meest afgelegen eilanden ter wereld. Toerisme is een belangrijke inkomstenbron voor de eilandbewoners, maar als je bedenkt hoe klein het eiland is, kun je je voorstellen dat ook een klein aantal toeristen al een aanzienlijke impact heeft. Een paar maanden voordat we naar Paaseiland reisden, blokkeerden de eilanders het vliegveld uit protest tegen de groeiende aantallen migranten en toeristen en eisten meer inspraak hierin van de Chileense overheid. Ook het incident in 2008, waarbij een Finse toerist een oorlel van een van de beelden (Moai) afbrak en mee wilde nemen, zit de bewoners nog steeds erg hoog. Het is dan ook verboden om stenen mee te nemen, al raap je ze van de straat op. De reden hierachter is dat, volgens de bewoners, alles van hun eiland min of meer heilig is. Bijzonder genoeg verkoopt men wel (lelijke) beeldjes die men van eilandstenen maakt. Tja, als ergens geld mee te verdienen valt, blijken principes vaak nogal relatief te zijn...

 
 

Rennende paarden langs de kustlijn

Ahu Tongariki

Ahu Tongariki

Rapa Nui - Paaseiland

 
 

We worden op het vliegveld opgepikt door de eigenaar van het door ons gemailde hostel Atavai (waarschijnlijk om te voorkomen dat we van gedachten veranderen en op een aanbod van zijn concurrenten ingaan) en huren een 4WD bij Oceanic Rapa Nui. Onze hostel-baas heeft ons ook nog een kaart van het eiland aangesmeerd, maar die blijk je op veel plekken gewoon gratis te krijgen (iets kleiner, dat wel, maar het eiland is niet bijster ingewikkeld).

Vanwege onze (te) krappe planning moeten we eigenlijk meteen aan de slag. We stappen in onze Suzuki Jimmy en volgen de zuidelijke kustweg tot aan Ahu Tongariki. Het waait hard en uiteindelijk begint het ook te regenen. We balen er natuurlijk ontzettend van dat we 3700 kilometer gevlogen hebben voor aardig wat geld, en dan niet de strakblauwe luchten, geen mooie zonsondergangen en -opkomsten hebben, en onze camera's continu af moeten drogen. Van de andere kant lijkt het eiland zo wel ruig en woest, wat er ook wel goed bij past.

 
 
 

Dag 5 Paaseiland

   
 

Het is 's ochtends zo mogelijk nog slechter weer dan de dag ervoor. We hebben gisteren nog getwijfeld om Rano Raraku te beklimmen (waar de mooiste Moai foto's te maken zijn), maar hebben dit niet gedaan om beter weer af te wachten. Dom dom dom..

Rano Raraku is overigens wel echt zo mooi als we dachten. Ook bij zonsondergangen en -opkomsten lijkt dit een goede plek om het mystieke Paaseiland-gevoel te ervaren. Andere mooie Ahu en Moai zijn Ahu Nau Nau, Ahu Tongariki en Ahu Akivi. Aan de noordkust ligt ook de ronde steen die volgens de oorspronkelijke bewoners de navel van de wereld markeerde: Te Pito o Te Henua. Vanaf de geasfalteerde weg die van de noordkust naar Hanga Roa (het stadje) leidt, nemen we de niet-verharde weg die langs de Ahu Akivi gaat. En toen werd alles anders.

Een gouden tip: blijf op de verharde wegen als het fors of langdurig regent! Na een paar dagen regen zijn de niet verharde wegen namelijk veranderd in zuigende modder, met als je pech hebt ook nog 40cm diepe plassen er op. Stel je voor: je rijdt voorzichtig door zo'n plas heen (stom, snelheid houden is beter) en komt midden in die plas vast te staan. Buiten regent het pijpenstelen, het water staat tot aan de treeplank (!) en de auto wil niet meer dan 2 centimeter voor of achteruit. Er is geen levende ziel in de omgeving te bekennen, laat staan een levende ziel met een lier die je uit die plas kan trekken... O, en op Paaseiland bestaat geen autoverzekering die eventuele kosten gaat vergoeden..

Na een autodidactische spoedcursus Camel-Trophyrijden weet ik onze Suzuki weer in beweging te krijgen en willen we wel omkeren, maar durven we niet (want dan moeten we weer door diezelfde plas heen). Maar, het wordt helaas niet beter. Zodra we de volgende plas zien liggen draaien we om en rijden we, hopende dat er geen steen onder water verstopt ligt, met een rotgang door de eerste plas heen. Phew!

 
 

Suboptimaal weer

Moto Nui

Moai in de groeve

Navel van de wereld - Te Pito o Te Henua

Krater van de Ranu Kau vulkaan

En toen stond de weg weer blank..

 
 

We geven de moed nog niet op; we rijden door naar de Rano Kau vulkaan. De weg de vulkaan op is in bijna net zo slechte staat als ons eerdere modder-avontuur. We glijden bijna achteruit weer terug! Gelukkig helpt de 4WD ons uit de brand. De krater biedt een indrukwekkend uitzicht. Op de rand van de vulkaan, met aan de ene zijde de krater van de vulkaan en aan de andere zijde eveneens een afgrond waar de zee op de rotsen beukt, ligt de ruïne van het dorp Orongo. Dit dorp had van oudsher een ceremoniële en religieuze functie. Optimistisch beginnen we aan de looproute langs alle bijzondere plekjes. Net als we op het randje staan bereikt het weer haar dieptepunt; de slagregen en windvlagen lijken hun best te doen om ons de bodem van de afgrond van dichtbij te laten zien.. Echt een prachtige plek, maar we hebben het wel een beetje gehad met de elementen.

In Hanga Roa laten we op het postkantoor ons paspoort stempelen en eten we een ijsje en een lekker visje in een van de restaurantjes (keuze tussen tonijn, tonijn en de "Vis van de Dag": tonijn).

 
 

Dag 6 Vlucht Santiago - Bus Mendoza

   
 

De regen lijkt ons uit te zwaaien als we weer naar het vliegtuig lopen. Het bezoek aan Paaseiland was fantastisch en teleurstellend tegelijk. Het slechte weer heeft ons voor ons gevoel een bijzondere en woeste kant van het eiland laten zien, al hadden we graag ook even iets beter weer gehad (al was het maar een uurtje).. Tja, zo gaat dat.

Het oorspronkelijke plan was om bij terugkeer in Santiago de Chile naar Puerto Montt af te dalen en dan naar Bariloche over te steken. In plaats hiervan nemen we 's avonds vanuit Santiago de nachtbus naar Mendoza in Argentinië. De Argentijnse douanepost in Las Cuevas heeft om 2 uur 's nachts maar liefst 3 uur (!) nodig om 3 bussen reizigers te verwerken. Men laat eerst iedereen 2 uur wachten om vervolgens wat stempeltjes te zetten, schijnbaar onder het motto: Wij wakker, dan jullie v* ook!

 
 
 

Dag 7 Mendoza - Bus Bariloche

 

Als we rond 9 uur aankomen in Mendoza zijn we aardig brak. We moeten duidelijk nog een beetje in het nachtbus-ritme komen. Dus, in het kader van een strak "trainingsschema" boeken we maar meteen de nachtbus voor de aanstaande nacht naar Bariloche!

Mendoza is een prettige stad waar we helaas maar kort zullen verblijven. Om te beginnen stallen we onze bagage op het busstation, pinnen wat pesos en lopen naar de bushalte waar de bus naar Maipú vertrekt. De vriendelijkheid en gastvrijheid van Argentijnen wordt vaak geroemd en daar maken we meteen kennis mee. Als we bij de bushalte druk in de Lonely Planet aan het zoeken zijn, worden we aangesproken door een vriendelijke man die ons helpt bij het plannen en het kiezen van de juiste halte. Anders dan we gewend zijn, lijkt hij geen bijbedoelingen te hebben. "Lastig" trouwens voor mannen die gebruik maken van de openbare bussen in Argentinië: als man dien je op te staan voor (alle) vrouwen die de bus instappen. Niets mis mee, vreselijk galant, maar in gedachten verzonken uit het raam staren is er niet bij. Na 20 haltes opstaan & weer gaan zitten als er weer een plekje over is ben ik het zat en blijf ik de rest van de rit gewoon staan.

 
   
 

De regio rondom Mendoza staat bekend om haar wijngaarden en produceert ongeveer 70% van de Argentijnse wijnen. Reden voor het (internationale) succes van deze wijnen schijnt te liggen in de combinatie van goede ondergrondse irrigatie en het droge klimaat van de streek. De provincie Mendoza is eigenlijk vrij dor en droog en gebruikelijke druivenziektes hebben hier veel minder invloed op de druiven dan normaal. Maipú is een dorpje waar het letterlijk stikt van de wijngaarden, olijfoliefabriekjes en andere winkeltjes en bedrijfjes waar lekkers wordt gemaakt en verkocht. Omdat veel van dat lekkers alcohol bevat (wijn, likeur, absinth etc.), zijn er fietsroutes uitgestippeld langs allerlei bedrijven die rondleidingen en proeverijen organiseren.

Bij Club del Olivo (AR$ 10 pp) proeven we allerlei soorten olijven en wel tien verschillende jams, likeuren en een beetje absinth. Het fietsen gaat meteen ook veeel beter! Over de gravelstukjes naast de weg fietsend, hobbelen we vervolgens naar Viña El Cerno, waar we voor AR$ 15 pp uitleg krijgen over wijnen en hun eigen wijnen ter illustratie erbij proeven. Als we een uurtje later Argentijnse BBQ eten, met een lekker Malbecje erbij en de zon op ons bolletje schijnt (voor het eerst deze vakantie!) komen we eindelijk weer een beetje bij van het gebikkel van de afgelopen dagen. Vakantie!

De Bodega La Rural is groot en heeft een mooi museum over het maken van wijn. De grote 186 hectoliter wijnvaten zijn indrukwekkend om te zien en mooi om te fotograferen. Na onze slechte nacht en het proeven dat we al hebben gedaan, lijkt het een goed idee om weer terug te gaan naar Mendoza. Eenmaal weer in de stad pikken we een terrasje en eten we in een van de leuke restaurantjes. En dan is het weer tijd voor...de nachtbus!

 
 

Maipú

Viña El Cerno

Wijn proeven bij Viña El Cerno

Bodega la Rural

Wijnmakers

Museum van Bodega la Rural

 
 
 

Dag 8 Bariloche

   
  Als we wakker worden, worden we getrakteerd op een spectaculair uitzicht. We hebben gisteren zowaar plaatsen vooraan kunnen reserveren en daar boffen we nu mee. De weg tussen Neuquén (spreek uit als... inderdaad..) en Bariloche is lang en wordt steeds mooier naarmate de bergen in zicht komen. De busmaatschappij Andesmar probeert ons (onnodig) nog extra te vermaken met een heuse busbingo, die ik dan ook nog eens win. We merken al snel dat "ontbijt" in een Argentijnse bus neerkomt op een of meerdere alfajores, een soort chocoprins. Net als dat in Nederland elke regio z'n eigen gebakspecialiteit heeft, zo heeft elke streek hier zijn eigen Alfajor. Er zijn betere soorten ontbijt te bedenken, maar vergeleken bij het matige, vliegtuigmaaltijd-achtige broodje dat je meestal krijgt valt zo'n chocoladekoekje nog best wel mee...

Rond 11 uur komen we eindelijk aan in Bariloche. Ook hier worden we meteen aangesproken door een Argentijnse mevrouw met gezin, die niets anders in de zin heeft dan ons een lift geven naar Bariloche zelf. We moeten er erg aan wennen, na onze ervaringen in Peru, Guatemala en Mexico. Opvallend is dat alle lowbudget hostels veel voller zitten dan we tot nu toe gewend zijn. We reizen in november, het is dus eigenlijk nog niet eens hoogseizoen. We vinden een hotelkamer in Hotel 7 de Febrero; dat hebben we wel verdiend na opeenvolgende 2 nachten in "Hotel de Nachtbus".

Bariloche lijkt wel een Oostenrijks wintersportdorp, gezien de stijl van de huizen en de winkels met (winter)sportartikelen. Het enige wat er aan ontbreekt is sneeuw. Iets anders waar Bariloche bekend om staat, zijn de vele chocolade-winkels. Aan de hoofdstraat vallen vooral de winkels van Mamushka en Turista op. We kunnen het niet laten om er een doosje vol te laten scheppen.. De rest van de middag lopen we wat door het centrum, huren we een auto voor de volgende dag en rusten we uit.

 
 

Zicht op het Parque Nacional Nahuel Huapi

Embalse de Alicurá

Lago Nahuel Huapi

Lago Nahuel Huapi

Kerk van Bariloche - Europese stijl

 
 
 

Dag 9 Ruta de los Siete Lagos

 
- Lago Nahuel Huapi
 
 

Met de bekende Ruta de los Siete Lagos wordt de weg tussen Bariloche en San Martín de los Andes bedoeld, die natuurlijk langs 7 meren voert. Hoewel je in Bariloche wordt doodgegooid met tourbureautjes die een tour langs deze meren aanbieden, willen we graag ons eigen plan in ons eigen tempo trekken. We hebben dan ook een autootje gehuurd (een gloednieuwe VW Gol, een soort lowbudget Golf), waarmee we 's ochtends vertrekken.

Een groot deel van de route is niet verhard en wordt in Argentinië ripio genoemd: een soort hele grove gravelweg. Berucht vanwege de opspattende stenen en de doodsvijand van autoruiten. Er zitten ook veel potholes in de weg, waardoor het regelmatig niet mogelijk is om sneller dan 30km/h te rijden. Het afleggen van de Ruta, die ongeveer 196 kilometer enkele reis is, kost dan ook een goeie dag. We lunchen in San Martín en als op de terugweg de zon min of meer doorbreekt, wordt alles nog mooier. Anders dan de heenweg slaan we halverwege (bij El Portezuelo) af richting Lago Traful.

Onder andere vanwege het mirador halverwege en het weer dat steeds beter wordt, vinden we dit achteraf toch het mooiste deel van de route. De meeste tours slaan dit stuk echter over en nemen de snelweg terug, wat het ook heerlijk rustig maakt. Het kaartje dat we bij ons hebben is echter niet zo duidelijk en hierdoor nemen we tegen het einde van de dag de verkeerde afslag. Een boer in het bijzondere gehucht Cuyin Manzano wijst ons de goede weg en tegen 8 uur 's avonds zijn we weer in Bariloche. We hebben dan in totaal 500 kilometer afgelegd; gezien de toestand van de wegen een hele prestatie!

 
 

Parque Nacional Nahuel Huapi

Lago Falkner

Lago Nahuel Huali, brazo Huemul

Lago Traful

Lago Traful

 
 

Dag 10 Bariloche - Bus Puerto Madryn

   
  Met de stadsbus gaan we naar het busstation en kopen daar een kaartje voor de nachtbus naar Puerto Madryn. Een tip: hou bij het kiezen van je zitplek in de bus rekening met de zon: anders dan op het noordelijk halfrond, gaat de zon op het zuidelijk halfrond van oost naar west via het noorden. Als je dan iets moois ziet en je wilt er graag een foto van maken, is het balen als je tegen de zon in moet fotograferen! Niet dat dat ideaal is, maar ik heb deze vakantie best wat mooie foto's vanuit een bus gemaakt. Bij het officiële VVV kantoortje in het busstation krijgen we een hele mooie kaart van de P.N. Lanin en P.N. Nahuel Huapi (de Ruta de los Siete Lagos); die hadden we eigenlijk gisteren moeten hebben!

De bus van Mar y Valle, een van de weinige maatschappijen die een dienst tussen Bariloche en Trelew of Puerto Madryn verzorgt, is helaas de meest plakkerige en vieze die we tegenkomen. Wel merken we dat nachtbussen steeds beter bij ons passen; we slapen eigenlijk best lekker en lang.

 
 

Lago Nahuel Huapi

Station van Bariloche

Tero Común, een kievitsoort

 
 
 

Dag 11 Puerto Madryn

 
-
Museo Provincial de Ciencias Naturales y Oceanográfico
 
  De bus komt rond 8 uur 's ochtends aan in Puerto Madryn, waarmee we helaas te laat zijn om nog met tours of de openbare busverbinding naar Puerto Pirámides te reizen. We besluiten vandaag lekker rustig aan te doen: we nemen een kamer in Hotel Vaskonia en gaan dan lekker ergens ontbijten.

Ons plan is om vanuit Puerto Madryn naar het natuurreservaat op het Península Valdés te reizen. Op dit schiereiland zijn allerlei diersoorten te zien, zoals zeeleeuwen en pinguïns. In sommige seizoenen is er zelfs kans dat je een orca ziet die zich op het strand werpt om een zeeleeuw weg te grissen! Het reservaat is afgeschermd gebied en de enige manier om je er te verplaatsen is met een gehuurde auto, met een tour, of met een lijndienst die 's ochtends vroeg en 's avonds naar Puerto Pirámides gaat. Puerto Pirámides is een klein plaatsje midden in het reservaat van waaruit alle whale watching tours vertrekken. We besluiten een tour te nemen en, na het ochtendprogramma, ons door het tourbusje in Puerto Pirámides af te laten zetten.

De rest van de middag slenteren we wat over de boulevard, droppen we de vuile was bij een van de wasserettes en bezoeken we het Museo Provincial de Ciencias Naturales y Oceanográfico.

 
 
 

Dag 12 Península Valdés

 
- Zeeleeuwen bij Punta Delgada,
Península Valdés
 
  's Ochtends worden we door Nievemar bij ons hostel opgehaald. Na een aardig lange rit door een steppe-achtig landschap bezoeken we Punta Delgada en Punta Cantor, waar pinguïns en zeeleeuwen te zien zijn. Het is mooi, maar wel erg druk (met mensen :)). Ten noorden van de isthmus van het schiereiland ligt een klein eilandje in de vorm van een soort hoed - of een boa constrictor die net een olifant heeft opgegeten - (Isla de los Pájaros) dat Antoine de Saint Exupéry kennelijk mede inspireerde tot het schrijven van "Le Petit Prince" (inderdaad, dat kleine boekje waar elke middelbare scholier mee lastig wordt gevallen door zijn leraar Frans). De gids doet kennelijk erg haar best om voor de saaiheid van het landschap te compenseren!

Het weer, en in het bijzonder de wind, is erg belangrijk wanneer je wilt gaan whale-watchen. Een handige site om de actuele weerssituatie en -verwachting tot in detail te kunnen bekijken vind je hier. Vroeg in de middag komen we in Puerto Pirámides aan. Terwijl onze tourgroep de walvissen bekijken, lopen we het dorp in en nemen een cabaña in El Médano. Als we op de pier in het zonnetje zitten, zien we in de verte continu de (staarten van de) walvissen boven het water uitsteken, alsof ze ons naar hen toe willen wenken. Het is een bijzondere plek.

 
   
  Er zijn ongeveer 6 maatschappijen die allen hetzelfde organiseren: whale watching tours. Je kunt je voorstellen dat het een drukte van jewelste is op het kleine strandje van het dorp, waar al die bootjes het water in geschoven worden door trekkers en anderhalf uur later weer aankomen. Het loont zich om even rond te lopen; zo kun je zien welke maatschappij de kleinste bootjes heeft en bij het VVV kantoortje (dat heel dicht bij het strand ligt) kun je een overzicht vinden van de geldende prijzen per maatschappij. We boeken voor 's avonds een tour bij Southern Spirit voor AR$ 240 pp.

De tour zelf is geweldig, al hebben we een beetje pech met de walvissen. Ze zijn er wel, maar 4 meter boven het water springen doen ze helaas niet voor ons (in ieder geval niet dicht bij de boot). Het is ook niet zo moeilijk om teleurgesteld te raken: je kunt namelijk geen stap in Puerto Madryn en omstreken zetten zonder overal grote posters met magnifieke foto's van orca's en walvissen te zien. Je stapt dan ook stiekem de boot in met de hoop/verwachting dat ook jij dat van dichtbij te zien gaat krijgen. Jammer de bammer..

 
 

Kaart van het gebied

Fauna in de omgeving van Península Valdés

Ook zonder walvissen is het prachtig

 
 
 

Dag 13 Puerto Pirámides

 
- Moeder walvis met jong
 
  De volgende ochtend maken we gebruik van het gereduceerde tarief van Southern Spirit; de 2e keer mag je voor de helft! Achteraf gezien lijkt het er wel op dat de kleinere en minder volle bootjes van de duurdere aanbieders een wat intiemere beleving geven. Toch genieten we, ondanks onze vele mede-opvarenden, wederom van deze prachtige dieren.

In Puerto Pirámides besteden we de middag aan het puzzelen hoe we de omgeving van El Calafate - El Chaltén - Torres del Paine zullen gaan bereizen. Tot dat moment staat alles wat we hierover lezen zo vol met plaatsnamen en dergelijke die ons nog niets zeggen, dat we ons er ook niet zo veel bij voor kunnen stellen. Om 6 uur vertrekt de openbare bus naar Puerto Madryn en als we rond 8 uur weer terug zijn, proberen we een auto te huren voor de volgende dag. Dat blijkt tegen te vallen; na 7 verhuurbedrijven op Av Roca af te zijn gelopen die geen van allen nog een simpele auto te huur hebben, moeten we wel genoegen nemen met een 2x zo dure, grotere auto. Er zijn ergere dingen natuurlijk, maar het laat wel zien dat het zich erg kan lonen om dit soort dingen alvast te regelen als de kans hiertoe zich voordoet.

 
 

Springende walvis

Ballena Franca Austral

Ballena Franca Austral

 
 

Dag 14 Punta Tombo - Gaiman - Bus Rio Gallegos

   
  Punta Tombo is een deel van de Argentijnse kust, ongeveer 150 kilometer ten zuiden van Puerto Madryn dat bekend is vanwege de vele Magelhaen-pinguïns die er broeden. 's Ochtends rijden we er in een paar uurtjes naar toe. De looproutes door het reservaat zijn omgeven door honderden nesten van de pinguïns en regelmatig kruist hun pad de vlonders waarover wij lopen. Er is ons vantevoren op het hart gedrukt in zo'n situatie afstand te houden, niet alleen omdat je anders risico loopt gepikt te worden, maar ook omdat pinguïns kennelijk niet meer weten waar ze naar toe moeten als je ze van hun vaste pad af doet wijken. Voor mij persoonlijk zijn Magelhaen-pinguïns niet de mooiste die er zijn (dat blijven toch de keizerspinguïns, die alleen op en rond Antarctica leven), maar het is zeker een aanrader om ze bij Punta Tombo te gaan bekijken.  
 

Op het land onhandig, in de zee in zijn element.

Why did the penguin cross the road?

Broedende Magelhaen Pinguïn

Je waant je in Wales, in  plaats van Argentinië

Torta Negra in het Casa de Te

 
  Op de terugweg maken we een uitstapje naar Gaiman, een van de dorpen rond Trelew. De dorpjes en stadjes in dit gebied zijn oorspronkelijk door immigranten uit Wales gesticht en dat is duidelijk merkbaar. Veel van de wat oudere huizen lijken op Engelse cottages, de straatnamen zijn vaak Engels of Welsh van origine en dat geldt ook voor de achternamen. Een andere Engelse traditie die over is komen waaien vanuit "the old country": afternoon tea met gebak. Er zijn verschillende theehuisjes waar je ook als gast hiervan kunt genieten.

Was dit voorheen nog een geheim voor iedereen behalve de lezers van het beroemde boek van Chatwick ("In Patagonia"), tegenwoordig vormt een bezoek aan een theehuis een vast onderdeel van vele tours die vanuit Puerto Madryn naar Punta Tombo gaan. Wel lijkt het erop dat je dan met de tourbus in grotere, nieuwere en minder centraal gelegen theehuizen (of -loodsen) terecht komt, die waarschijnlijk als reactie op de toegenomen vraag zijn ontstaan. Rond het centrale plaza liggen er echter een paar kleinere en meer oorspronkelijke (Plas Y Coed, Ty Nain), waar je zo naar binnen kunt lopen en meer plakken cake en gebakjes voorgezet krijgt dan je opkunt!

Hierna gaan we weer door naar Puerto Madryn en komen we op tijd aan voor de nachtbus naar Rio Gallegos. Even opfrissen op het busstation en daar gaan we weer..

 
 
 

Dag 15 Bus El Calafate

   
  De siësta, ontstaan in de Europese mediterrane landen, is eveneens meegekomen met de kolonisten. Als onze bus na 1400 kilometer anderhalf uur te laat in Rio Gallegos aankomt, is de siësta helaas net ingegaan en vertrekt er vervolgens 4 uur geen enkele bus vanaf het station. Nou zijn er veel plekken op de wereld te bedenken waar je je dan wel kunt vermaken, maar Rio Gallegos behoort daar helaas niet toe. Er zit niets anders op dan af te wachten en alvast uit te zoeken welk kantoortje we moeten hebben zodra men weer open gaat. We moeten er namelijk niet aan denken dat we hier stranden omdat alle bussen naar El Calafate al vol zijn...

Met een halve dag vertraging, vertrekken we om 19:00 uur eindelijk naar El Calafate. Het is vandaag zaterdag en we voorzien grote problemen om voor morgen, zondag dus, nog vervoer naar de Perito Moreno Gletsjer te kunnen regelen. Als we om 23:30 aankloppen bij het Hostal dos Pinos blijken inderdaad alle tours al volgeboekt. Waar we wel geluk mee hebben: we hebben uitgerekend dat we donderdag per bus naar Puerto Natales in Chili willen. Er zijn nog precies 2 kaartjes over voor die dag bij de enige busmaatschappij (Cootra) die deze route aanbiedt, en dat 5 dagen vantevoren! Ruim vooruit plannen blijft belangrijk in Patagonië, zeker voor wie niet onbeperkt de tijd heeft...

 
 
 

Dag 16 Perito Moreno - Bus El Chaltén

 
- De Glaciar Perito Moreno in volle glorie.
 
  Van El Calafate is het een goede 80 kilometer naar de Perito Morenogletsjer. Op aanraden van ons de receptioniste van het hostal huren we bij Nunatak, een klein plaatselijk verhuurbureautje, voor weinig geld een ouderwetse Fiat Uno en een half uurtje later tuffen we op ons gemak naar de gletsjer. Het voordeel van het reizen per huurauto is dat je zelf kunt beslissen om even te stoppen en te genieten van het weergaloze landschap dat we tussen El Calafate en de ingang van het park aan ons voorbij zien trekken. We kunnen het iedereen dan ook aanraden om dit op eigen gelegenheid te doen: het is goedkoper, je kunt stoppen waar je wilt en zo lang blijven als je nodig vindt!

De wereldberoemde Perito Moreno gletsjer maakt onderdeel uit van het veel grotere nationale park "Los Glaciares". De toegang tot deze gletsjer is het enige deel van het park waar entree wordt geheven. In de ogen van veel lokale Argentijnen is de entreeprijs voor gringos met AR$ 60 veel te hoog en een schaamteloze actie van de overheid, waarbij de staatskas gespekt wordt en de regio met lege handen achterblijft.

De gletsjer is gigantisch groot; het front is 5 kilometer breed en 75 meter hoog. Je kunt over een mooie "walkway" langs een flink stuk van het front lopen, waarbij je op sommige plekken binnen een paar honderd meter van de gletsjer komt. Zo krijgen we pas echt een idee van de gigantische grootte. Het ijs lijkt wel levend; het continue kraken en knappen laat duidelijk merken dat de gletsjer altijd in beweging is. Zonder waarschuwing breekt recht voor onze neus een gigantisch ijsblok van het front af; een indrukwekkend schouwspel. De gletsjer is een van de weinige ter wereld die nog groeit, al verandert ook het gedrag van de Perito Moreno als gevolg van het veranderende klimaat.

Er zijn verschillende bijzondere activiteiten die je hier kunt ontplooien. Zo kun je met een boot tot dicht bij het gletsjerfront varen (niet gedaan - mogelijk wel erg mooi) en bestaan er verschillende tours die je over verschillende gletsjers (b.v. de Upsala gletsjer) in dit gebied laten lopen. Wel horen we, en dit wordt later op de reis ook bevestigd, dat El Calafate vergeleken met bijvoorbeeld El Chaltén relatief erg duur is voor de kwaliteit van het gebodene.

 
 

Roadscape

IJssculptuur

Met donderend geraas breekt een stuk van 15x15m af

Zee van ijs

Het gletsjerfront is wel 75 meter hoog.

 
  In de tweede helft van de middag vertrekken we weer richting El Calafate en leveren we de auto weer af. 's Avonds vertrekt de bus die ons naar El Chaltén brengt. Daar aangekomen hebben we aardig wat moeite om een plekje in een hostel te vinden; de bekende adressen zijn al lang volgeboekt. El Chaltén is nogal ruim opgezet en we moeten een paar kilometer lopen voordat we in Albergue del Lago eindelijk iets vinden. Het blijkt een echt backpackershostel: heel basic, gezellig en goedkoop.  
 

Dag 17 El Chaltén

   
  El Chaltén is een dynamisch plaatsje. Het verhaal achter het ontstaan ervan, slechts 25 jaar geleden, illustreert treffend de rivaliteit tussen Argentinië en Chili; het dorpje werd in 1985 snel door Argentinië gesticht om een claim op het gebied door Chili voor te zijn. Tegenwoordig fungeert El Chaltén als uitvalbasis voor de vele hikers en outdoorfanaten die het noordelijke deel van het Parque Nacional Los Glaciares willen verkennen. De Goretex-dichtheid is dus hoog in El Chaltén.

Het dorp groeit op dit moment als kool; overal schieten hotels en hostels, restaurants, een busterminal en andere voorzieningen als paddenstoelen uit de grond. Iets wat (verrassend?) nog niet zo goed werkt zijn de internetverbindingen. Geen digitale snelweg maar een woonerf dus, zeker aan het eind van de dag. Maar, zo snel als dingen veranderen in El Chaltén kan dat nu al weer achterhaald zijn..

Het dorp ligt aan de voet van het Fitzroy massief, dat gekenmerkt wordt door een aantal onwaarschijnlijk steile pieken die de skyline domineren. Als je ze kunt zien tenminste, want meestal zijn de Mt. Fitzroy en vooral de Cerro Torre verstopt in een dik pak wolken. Als ineens de wolken wijken en de toppen een paar minuten zichtbaar zijn, vallen onze monden open..

 
 

El Chaltén - Frontier town

Trails vanuit El Chaltén

Zeldzaam zicht op het Fitzroy massief en de Cerro Torre

Laguna Torre

Fitzroy massief

 
  's Ochtends ga ik eerst langs het parkranger-station net ten zuiden van het dorp voor een kaartje en het laatste weerbericht. Na een ontbijtje zoeken we aan de rand van het dorp de trail naar de Laguna Torre op. We maken hier ook voor het eerst kennis met het snel wisselende (en meestal niet al te beste) weer in dit deel van de Andes. De bepakking die ik bij me heb moet droog blijven, maar gelukkig hebben we de poncho's bij ons. Vergeleken met hoe de Laguna er bij strakblauwe lucht uitziet valt het een beetje tegen, maar net als op Paaseiland heeft het woeste, ontoegankelijke accent dat dit weer de omgeving geeft ook wel wat. Op en top Patagonië.

Als eerste hike voelen we wel duidelijk dat 8 uur vrijwel non-stop hiken (pauzeren in de regen is namelijk niet zo leuk) iets is waar onze benen nog aan moeten wennen. Het biertje dat we na afloop in het dorp drinken voelt dan ook dubbel verdiend..

 
 
 

Dag 18 El Chaltén - Glaciar Viedma

   
  Bij Patagonia Aventura hebben we een trek over de Glaciar Viedma geboekt, inderdaad voor ongeveer 30% minder dan zoiets vanuit El Calafate op de Upsala gletsjer zou kosten. 's Ochtends vertrekken we per bus vanuit El Chaltén en varen vervolgens naar het gletsjerfront. Over het voormalige gletsjerbed, dat in de afgelopen tientallen jaren door het slinken van de gletsjer bloot is komen te liggen, klauteren we naar het begin (of einde) van de gletsjer. We krijgen crampones ondergebonden door onze stoere gidsen en lopen vervolgens (slechts) een dik uur over het ijs. Heel bijzonder allemaal en iets wat we zeker niet hadden willen missen. We vinden het wel teleurstellend dat ons 2,5 uur netto op het ijs was beloofd. Dit blijkt dus inclusief 30 minuten klimmen naar de gletsjer, 30 minuten ijzers onder binden en vervolgens aan het einde nog een keer in omgekeerde volgorde.  
 

Glaciar Viedma

Het front van de gletsjer, dat flink teruggetrokken is.

Glaciar Viedma

Glaciar Viedma

Glaciar Viedma - Ice trek

 
  's Avonds koken we gezellig in onze albergue en vieren we met Chris dat hij, na een lang en vrijblijvend verblijf in Patagonië binnenkort in Colorado aan de slag kan als skilift-opzichter. De albergue zit sowieso vol met bijzondere figuren; bijvoorbeeld Yoshi, die bezig is vanuit Alaska per fiets naar Tierra del Fuego te rijden. Met 30.000 kilometer in 3,5 jaar is hij er bijna. Jaloersmakend, zo'n odyssee..  
 
 

Dag 19 El Chaltén

 
- Lago Argentino.
 
  's Ochtend is het vies weer; het waait hard, het regent en het zicht is slecht. Eigenlijk willen we naar Piedras Blancas hiken, maar onder deze omstandigheden lijkt dit niet verstandig. Gelukkig kunnen we onze busrit naar El Calafate omboeken naar een vroegere tijd, wat ons de mogelijkheid geeft om in El Calafate internet te zoeken dat wél werkt. We moeten namelijk de vlucht van Ushuaia naar Iguazú boeken, nu we eindelijk zeker weten welke dag het gaat worden.

El Calafate vinden we verder niet zo bijzonder. Het komt over als een dorp dat net wat te snel is gegroeid is door al die drommen toeristen die per vliegtuig even naar de Perito Moreno komen kijken. Ga liever, natuurlijk nádat je die geweldige Perito Moreno gletsjer hebt gezien, meteen door naar El Chaltén, waar je het Nationaal Park Los Glaciares makkelijker, goedkoper en intiemer kunt bezoeken. 

 
 
 

Dag 20 Bus Puerto Natales

 
- Seno última esperanza
 
  Per bus reizen we vandaag van El Calafate naar Puerto Natales in Chili. Bij de grensovergang in Rio Turbio maken we weer hetzelfde mee als toen we van Chili naar Argentinië reisden: veel vertraging voor iets dat echt niet zo veel om het lijf zou moeten hebben. Naast de overgang aan Argentijnse zijde, moet je bij de Chileense post met je bagage langs de douane die er (even) in kijkt en controleert op etenswaar. Hoeveel nut het controleren van tassen op repen chocola heeft wanneer 2 landen ongeveer 6000 kilometer grens over land met elkaar hebben begrijp ik niet zo, maar dat zal wel aan mij liggen. We knikken ja en amen en zeggen vooral vaak "si señor, muchas gracias"...

Vroeg in de middag komen we in Puerto Natales aan. Het stadje ligt aan de baai "Seno Ultima Esperanza", wat het signaal van de laatste hoop betekent. Dat lijkt niet veel goeds te voorspellen, maar het blijkt een gemoedelijk en gezellig klein havenstadje waar de huizen veelal gebouwd zijn van bontbeschilderde golfplaat.

Puerto Natales vormt voor de meeste bezoekers het startpunt voor een bezoek aan Torres del Paine, het drukbezochte nationale park dat in Chili ligt. Je struikelt dan ook over de voorzieningen die een dergelijk bezoek mogelijk maken; van vele tientallen tourbureautjes tot evenzovele verhuurders van outdoorspullen. Je krijgt overal uiteindelijk zowat hetzelfde; of je ook overal hetzelfde betaalt is minder zeker. Men houdt er voor Chili en Argentinië ook vrij opdringerige, bijna Peruaanse, verkooptechnieken op na. Dit merken we vooral wanneer we de bus uitstappen; wel 10 verkopers verdringen zich om de aanstaande bezoekers van Torres del Paine.

 
 

Gaucho met z'n trouwe viervoeter

Puerto Natales

Seno última esperanza

Seno última esperanza

Seno última esperanza

 
 

We kunnen nog net een dorm bed nemen in het populaire hostal Patagonia Aventura, waar we ons vanaf het eerste moment meteen "thuis" voelen. De transfer naar het park en het huren van tent, regenkleding, -20º slaapzakken, kookspullen en gasbrander is met een uurtje geregeld. Anne heeft gemerkt dat er wat scheuren in de zool van haar bergschoen zitten. We bezoeken de plaatselijke schoenmaker die zegt het niet te kunnen repareren, maar naar zijn inschatting zullen ze het de komende dagen nog wel uithouden. Tja, als de vakman het zegt.. We doen boodschappen voor 4 dagen in de supermarkt en zijn lang bezig om onze rugzakken in te pakken voor de trektocht. Wat we niet meenemen kunnen we natuurlijk stallen in het hostal.

Met alle klussen achter de rug, slenteren we naar de kade terwijl de zon langzaam ondergaat en de gloed van het licht alles prachtig maakt. In La Mesita Grande aan het Plaza genieten we dubbel van wat de laatste behoorlijke maaltijd van de komende paar dagen zal zijn.

 
 

Dag 21 Torres del Paine

 
- Monte Almirante Nieto, Torres del Paine
 
  Het park Torres del Paine is beroemd vanwege de prachtige natuur, met als hoogtepunten verschillende gletsjers, condors, uitgestrekte bossen en meren in alle mogelijke tinten blauw. Maar de belangrijkste attractie van het park zijn toch de verschillende supersteile rotsformaties die het hart van het park vormen. De belangrijkste zijn de Torres del Paine, de Cuernos del Paine en de Cerro Paine Grande. Rondom deze clusters van rotspieken zijn wandelroutes uitgezet, waarbij de zuidelijke helft op een kaart lijkt op de letter "W". Deze W route is de meest populaire trek onder bezoekers van het park.

Er zijn legio mogelijkheden om het park te bezoeken. De belangrijkste uitgangspunten bij het uitstippelen van je trip zijn hoeveel tijd je hebt (minstens 3-4 dagen voor de W, 7-10 voor de hele route), welk seizoen het is, of je wilt trekken met bepakking of niet en hoe vroeg je bent met het regelen ervan. Er zijn diverse refugio's in het park ingericht, waar je in een hotelkamer of dorm kunt overnachten. Vooral in het hoogseizoen is het vaak niet meer mogelijk om kort vantevoren hier een plekje te regelen. Voor wie de luxe van een echt bed niet nodig / niet "des outdoors" / te duur vindt: wij zijn op de bonnefooi het park in getrokken, hebben steeds op (gratis) campings ons tentje opgezet en hebben hiervan genoten. Tip: wie zonder reserveringen het park intrekt, doet er verstandig aan om toch minimaal alle essentiële kampeerspullen mee te nemen, ook als je helemaal niet van plan bent om te gaan kamperen. Het is namelijk erg goed mogelijk dat als je om 6 uur 's avonds doodmoe aankomt bij je beoogde slaapplek, er geen dormbed of huur-slaapzak meer beschikbaar is.

Veel reisorganisaties besteden 2 dagen aan dit park, inclusief transfer vanuit Puerto Natales dus. Dit wordt steevast gepresenteerd als ontzettend lang en luxe, maar is in werkelijkheid veel en veel te kort. Het is alsof je een half uurtje voor het Rijksmuseum hebt.. Als je bijvoorbeeld pech hebt met het weer is het fijn als je je loopschema daarop aan kunt passen. Nou is Patagonië in het geheel supergoed op eigen gelegenheid te bereizen, maar ook zonder dat gegeven zou alleen al de onmogelijkheid om zelf te kunnen bepalen hoe lang je in Torres del Paine blijft (naar mijn nederige mening) reden genoeg zijn om niet met een reisorganisatie te gaan.

 
 

Rio Ascencio, Torres del Paine

Het mirador: meer krijgen we helaas niet te zien..

Helling van de Cerro Nido de Condor

Cerro Paine

Kaart van het park en de "W"

 
  De dag begint vroeg en schijnbaar alle gasten van het hostal lijken zich klaar te maken om naar Torres del Paine te gaan. De bussen van de verschillende maatschappijen leggen de 100 kilometer naar het park zowat in karavaan af. Als we eenmaal de oostelijke ingang bij Laguna Amarga bereiken is de strakblauwe lucht inmiddels grauw geworden. We zetten onze tent alvast op bij de campamento Las Torres en helaas begint het zelfs een beetje te regenen. Tegen 11 uur hijsen we onze daypacks op de rug en beginnen we richting de voet van de Torres te lopen. Het is een tocht van 10 kilometer enkele reis, waarin je 850 meter netto klimt. Aangezien je ook regelmatig daalt, zijn de geklommen meters in totaal flink hoger..

Het weer verslechtert ongeveer op dezelfde manier als een paar dagen geleden in Los Glaciares en als we op driekwart zijn begint het ook nog te sneeuwen. Tegen de tijd dat we de laatste honderd meter omhoog klauteren is dit fors verergerd. Het uitzichtpunt is dan ook een anticlimax: in plaats van aan de voet van de machtige Torres te staan, kunnen we ze zelfs niet eens zien! De wolkenmassa's lijken zich om de bergpieken heen te vouwen en onttrekken de spectaculaire beloning van ons klimwerk aan het zicht. De bescheiden sneeuwstorm die inmiddels is opgestoken geeft ook niet bepaald een gevoel van voldoening... Een van de andere hikers is een Ier die naar eigen zeggen al vanaf 8 uur 's ochtends (!) op dezelfde plek zit te wachten tot het opklaart, zonder succes. Het is inmiddels al 3 uur 's middags. Na 15 minuten kleumen beginnen we maar weer af te dalen.

Na een halfuurtje dalen klaart het ineens ietsje op! We laten ons niet kennen, draaien om, en beginnen weer naar het mirador te klimmen. Als we om 4 uur voor de 2e keer aan het einde van de trail staan, kunnen we tenminste íets van de Torres ontwaren. Trots op ons eigen doorzettingsvermogen vertrekken we, nu definitief, weer richting ons "basiskamp". 

 
 
 

Dag 22 Torres del Paine

 
- Lago Nordenskjöld, Torres del Paine
 
 

's Ochtends laat het weer nog steeds veel te wensen over, maar is het in ieder geval droog. We breken de tent af en lopen met volle bepakking over de Sendero Paso Los Cuernos richting Refugio los Cuernos. De route voert langs het grote Lago Nordenskjöld dat een hele lichte blauwe kleur heeft, mogelijk vanwege de mineralen die in het smeltwater zitten. Als tijdens de tocht de zon doorbreekt, krijgt het meer een prachtige melkblauwe ondoorzichtige kleur. Het is als een raam op een andere wereld.

Net als wij wil ook de Zwitserse Kerstin vandaag Campamento Italiano halen, dus we trekken gezellig met z'n drieën op. Kerstin reist licht; ze hoopt op elke stopplek de spullen voor de nacht te kunnen huren. Bij Refugio Los Cuernos krijgen we echter te horen dat Campamento Italiano geen voorzieningen heeft, laat staan een mogelijkheid om tent of slaapzak te huren. Er zit voor haar dus niets anders op dan in Refugio Los Cuernos te blijven.

 
 

Lago Nordenskjöld

Alles op de rug

Probleempje

 
 

Wij gaan echter wel verder, om morgenochtend lekker vroeg naar het uitzichtpunt bij de Cuernos del Paine te kunnen gaan. Er is wel een klein probleempje bijgekomen: de scheurtjes die Anne al eerder in haar (10 jaar oude) bergschoen opmerkte hebben inmiddels hun krachten gebundeld. Het gevolg is dat de onderkant van haar zool loskomt van de bovenkant. Haar ene schoen is dus een halve centimeter lager en niet meer waterdicht. Met een goede meter ducttape probeer ik er het beste van te maken.. Op de foto het resultaat na 2 dagen hiken - not bad, not bad at all...

Na een paar uur komen we eindelijk aan in Campamento Italiano. Het is een basale kampeerplek; de watervoorziening bestaat uit bergwater, er is een toilethuisje en je kunt onder een overkapping koken. Zo staan we daar dan met 20 mensen; in het pikdonker, rillend van de kou, met een hoofdlampje op, roerend in je pannetje met prut dat je op de gasbrander langzaam warm probeert te krijgen. Met het rondgeven van ons gesmokkelde zakje Argentijnse basilicum maken we direct vrienden. Hoe ongemakkelijk en koud het ook is; het is misschien wel de leukste overnachting van de hele vakantie.

 
 
 

Dag 23 Torres del Paine

 
- Privé panorama, Torres del Paine
 
 

Omdat het lopen op 1,5 bergschoen gisteren naar het einde toe steeds moeilijker werd, kiest Anne er helaas voor om vandaag in het kamp te blijven. Rond 9 uur 's ochtends vertrek ik richting het mirador aan het einde van de Valle Francés. Eerst zie ik alleen maar wolken, maar gaandeweg worden deze steeds dunner en begin ik de contouren van de Cuernos beter te ontwaren in de grijze soep. Hoewel ik voor mijn gevoel niet extreem vroeg begonnen ben, blijk ik de eerste hiker van de dag te zijn.

Dat leidt tot een fortuinlijke vergissing; ik mis de afslag naar het mirador en blijf het pad gewoon volgen. Als op een gegeven moment het pad bedekt is met sneeuw, probeer ik het bergopwaartse spoor van voetstappen dat ik zie te volgen. De sneeuw wordt steeds dieper en de helling steiler. Het is me al snel duidelijk dat ik niet meer goed ga, maar in teruggaan heb ik geen zin: ik bevind me in een prachtige omgeving die bij elke meter die ik klim sprookjesachtiger wordt. Rechts van me meen ik op 200 meter het pad te zien dat ik eigenlijk zou moeten volgen; parallel eraan klimmend probeer ik steeds dichter bij te komen. Uiteindelijk blijkt ook dit niet het echte pad te zijn en vind ik het wel mooi geweest. Ik voel me ook wel een beetje schuldig over het niet volgen van de paden en het (zo weinig mogelijk, maar toch) verstoren van ongerepte natuur. Voor mijn gevoel sta ik aan de voet van de Cuernos en het uitzicht is adembenemend: ik sta in een arena van rotspieken. Tijd voor een rustmomentje!

Na 45 minuten genoten te hebben van de pracht en totale stilte kijk ik over mijn schouder en zie ik een kilometer terug en ongeveer 400 meter lager een aantal felgekleurde vlekjes bewegen: daár ligt dus het echte mirador.. Omdat ik niet wil verbranden door de felle zon en niet overvallen wil worden door het beruchte veranderlijke weer van Torres del Paine daal ik voorzichtig af naar het kluitje GoreTex in de verte. Dit pakt niemand me meer af!

 
 

Cerro Espada en Cerro Fortaleza

Een stuk ijs breekt van de Glaciar del Francés

Cuerno Principal

Valle Francés

Condor boven Punta Bariloche

Cuernos del Paine

 
  In de loop van de middag ben ik weer terug op de Campamento Italiano. Nadat we alle bagage weer op onze ruggen gehesen hebben, gaan we verder richting Refugio Paine Grande. Niet de meest zware tocht, maar ik heb al wat kilometertjes afgelegd en ik ben dan ook blij als we er rond 7 uur aankomen. We koken in de gemeenschappelijke keuken en zien 's nachts zowaar nog wat vallende sterren boven de Cuernos. Wat wil je nog meer..  
 
- Ondergaande zon zet het topje van de Cuernos del Paine in brand, Torres del Paine
 
 

Dag 24 Torres del Paine - Puerto Natales

 
- Dé Torres del Paine
 
  En dan zijn we alweer toe aan de laatste poot van de W: de tocht naar de Glaciar Grey. Jammer dat na de Perito Moreno een gletsjer van goede huize moet komen om nog indruk te maken. We zijn op tijd terug om met de catamaran weer terug te gaan over het Lago Pehoe. Als de bus ons door het park naar de oostelijke ingang terugbrengt zien we Eindelijk de Torres del Paine in de verte liggen. We zijn meteen jaloers op iedereen die vandaag de trail loopt. Er zijn zelfs medepassagiers die net de W afgelegd hebben die bij Laguna Amarga weer uitstappen en opnieuw de trail gaan lopen! Wij hebben echter de bus naar Ushuaia en de vlucht naar het noorden al geboekt en kunnen ons dat helaas niet permitteren. Achteraf bekeken hebben we ontzettend veel geluk met het weer gehad; 1 dag slecht, 1 dag redelijk en 2 dagen prachtig weer. Voor Torres del Paine is dat zeker geen slechte score.

Eenmaal terug in Puerto Natales vinden we dat we een king crab pizza en een Baguales biertje in La Mesita Grande ruimschoots verdiend hebben.. 

 
 

Cuernos del Paine met vallende ster!

Glaciar Grey

Lago Pehoe

Upland Ganzen, mannetje en vrouwtje

Quintessential Patagonia

 
 
 

Dag 25 Reis Ushuaia

 
- Wonen op de pampas. Voor wie geen buren nodig heeft.
 
  Hoewel veel mensen de afstand tussen Puerto Natales of El Calafate en Ushuaia per vliegtuig afleggen, lijkt het ons veel leuker om dit per bus te doen. Zo zie je nog eens wat van Tierra del Fuego. Het is ons erg goed bevallen om dit in Puerto Natales door iemand van het hostel te laten regelen; de transfer in Punta Arenas naar een andere bus richting Ushuaia is erg tricky om via internet te regelen. Tenzij je tijd in Punta Arenas wil doorbrengen natuurlijk..

De naam "Vuurland" werd door de eerste ontdekkingsreizigers gegeven vanwege alle rookpluimen die ze zagen, afkomstig van de vuurtjes van de oorspronkelijke bewoners. De provincie bestaat uit ontelbare kleine eilandjes, de uitlopers van de Andes en uitgestrekte pampas waar estancias hun vee op laten grazen. Zoals grote delen van Chili en Argentinië is het vooral erg leeg. En weer gaan we de grens over; van Chili naar Argentinië. Bij de grenspost zien we een sticker op het douanehokje die over een belangrijk issue in de Argentijnse cultuur gaat: de Falkland oorlog.

De Falkland eilanden - maar zo zal een Argentijn ze nooit noemen - liggen voor de Argentijnse kust en worden in Argentinië de "Islas Malvinas" genoemd. Deze eilanden vormden het toneel van het gelijknamige conflict tussen Argentinië en Groot Brittanië. In 1982 viel het Argentijnse leger de eilanden binnen, die tot dan toe onder Brits bestuur stonden. Na 70 dagen voorbereiding en aanval werden de eilanden door Britse expeditietroepen ontzet. De verpletterende nederlaag, zo dicht bij het eigen grondgebied, en de kwestie van het eigendom van de eilanden zijn nog steeds een erg gevoelig onderwerp voor de meeste Argentijnen. Kinderen leren op school tot op de dag van vandaag dat de eilanden Argentijns zijn: ¡Malvinas Argentinas!

Dit conflict werd en wordt regelmatig als bliksemafleider ingezet door de Argentijnse politiek; niets beters dan een golf van chauvinistische onderbuikgevoelens om de aandacht af te leiden van binnenlands wanbestuur en corruptie! Los van de eigendomskwestie, waarin de claims van geen van beide landen helemaal kloppen, heeft de manier waarop Argentijnen hiermee omgaan me gefascineerd. Voor mij geeft het de omvang van het ego waar Argentijnen internationaal om berucht zijn goed aan. Er zit nog veel oud zeer in de samenleving wanneer het aankomt op de belangrijke internationale positie die Argentinië tot het midden van de 20e eeuw had. Had, want met name door het eerder genoemde wanbestuur en verkeerde keuzes is het land flink teruggezakt; denk bijvoorbeeld ook aan de economische crash van 2001. De nationale trots is er niet minder om geworden.

Zo heet het vliegveld van Ushuaia (de hoofdstad van Tierra del Fuego) bijvoorbeeld ook "Malvinas Argentinas", wat vrij vertaald "De Malvinas zijn Argentijns" betekent...

 
 
- "25 jaar lang het zelfde gevoel: Ze waren, zijn en zullen Argentijns zijn!!!" - Herdenkingssticker over de Falklandoorlog op een Argentijns douanekantoor
 
 
 

Dag 26 Ushuaia - Beagle Channel

 
- Zeeleeuw knapt een uiltje in het Beagle kanaal
 
 

 

Aan het einde van de wereld hangen alle wereldkaarten onderste boven.

Ushuaia - de zuidelijkste stad ter wereld - ontleent een soort geuzen-identiteit aan haar ligging; het is het Fin del Mundo. Met de groei van het toerisme in Patagonië en Antarctica, waarvoor het stadje als een haven op de route fungeert, is ook de instroom van toeristen in Ushuaia flink gestegen. Hoewel Ushuaia zelf nauwelijks de moeite waard is, ligt het wel midden in een fascinerende provincie omgeven door unieke natuur. Het Beagle kanaal is hier een goed voorbeeld van; in een rauwe omgeving waar het weer plotsklaps om kan slaan, liggen allerlei kleine eilandjes met elk een eigen karakter en fauna. Een boottour langs enkele ervan is dan ook bijna vaste prik voor bezoekers van Ushuaia.

Het boeken van deze tours kan het makkelijkst aan de kade waar alle kantoortjes van de operators liggen. In het VVV kantoortje aan Av. San Martín kan men je goed vantevoren inlichten over alles wat bezocht kan worden en over de prijzen die hierbij gebruikelijk zijn. Voorbereiding loont; de kantoortjes aan de haven zijn nogal chaotisch. Het is vooral aan te raden om een klein bootje te nemen waar je met maximaal een man of 10-15 op zit. We boeken een tour naar de vuurtoren, het zeeleeuwen- en H-eiland.

Als de zon doorbreekt krijgt alles een prachtige glans. We zitten met slechts 10 personen op ons schuitje, heel anders dan de giga-boten die we vol poppetjes met oranje zwemvesten langs zien drijven en die hun best lijken te doen alle beesten door een spervuur aan cameraflitsen een hartaanval te bezorgen. Zie ook hier. Tijdens de tour raken we ook aan de praat met Astrid en Rienke en na afloop gaan we gezellig met z'n vieren nog wat eten en drinken in een cafeetje in de stad.

's Middags zoeken we in het westen van het stadje naar een redelijk geprijsde huurauto, om morgen Tierra del Fuego wat meer op eigen gelegenheid te kunnen bezoeken. Aan de prijzen van bijvoorbeeld huurauto's is duidelijk te af te leiden dat we in het zuiden zitten. Een VW GOL kost in Bariloche AR$180 per dag, in Ushuaia kost een nagenoeg identieke auto AR$350. Wie van noord naar zuid door Patagonië en Tierra del Fuego reist merkt dat alles sowieso duurder is dan in de rest van Argentinië, maar dat het dus naar het zuiden toe ook steeds duurder wordt. Ook hebben we het nog niet eerder meegemaakt dat de prijzen die in onze reisgids (Lonely Planet, editie 1,5 jaar oud) zoveel lager aangegeven stonden dan dat ze inmiddels waren geworden. Doorgaans scheelde het ongeveer 30%.

 
 

Beagle Channel - Les Eclaireurs vuurtoren

Beagle Channel - Bridges Island

Zeeleeuw

Cormorantes - Aalscholvers

 
 

Dag 27 Ushuaia - Cabo San Pablo - Vlucht Iguazú

 
- De Desdemona, Cabo San Pablo, Tierra del Fuego.
 
  Vanaf het moment dat ik in Bariloche een foto van een gestrand schip in een boek zag, wilde ik graag Cabo San Pablo bezoeken. Bij deze klif ligt het wrak van de Desdemona weg te roesten; het lijkt wel een hommage aan de lokatie: el Fin del Mundo. Het feit dat 1) de Lonely Planet er niet over rept 2) er geen tours naar toe gaan en 3) de lokatie niet makkelijk te vinden is op internet, versterkte de wens alleen maar. Er is niets mis met de platgetreden paden, maar je eigen weg bewandelen heeft gewoon iets bijzonders.

We gaan op pad samen met Astrid en Rienke die we gisteren ontmoetten. Eenmaal aangekomen bij Cabo San Pablo hebben we wat moeite met het vinden van het juiste weggetje om naar het schip toe te kunnen lopen. Ineens gaat van een van de hutjes aan het strand de deur open en de bewoner, Manuel, nodigt ons uit om binnen te komen. Hij is visser en woont al 13 jaar in zijn eentje op deze afgelegen plek. Het weer is onstuimig, met regen en harde wind, dus wat beschutting is welkom. Hij biedt ons mate aan, de sterke Zuid Amerikaanse thee. Het is na onze eerdere ervaringen wederom een goed voorbeeld van de Argentijnse gastvrijheid.

Het schip zelf kunnen we niet goed naderen omdat het vroeg in de middag vloed is. Het is een bijzonder gezicht, zo'n totaal verroest schip dat in plaats van de baren het strand bevaart. Wat mij betreft past zoiets nergens beter dan in het rauwe Tierra del Fuego. Lekker uitgewaaid stappen we weer in onze Gol en boemelen we weer terug richting Ushuaia. Langs de secundaire weg liggen allerlei typische Argentijnse boerderijen met grote stukken land eromheen; de Estancia's. Elke vierkante meter grond in Patagonië heeft een (particuliere) eigenaar. De omvang van dergelijke weides loopt regelmatig tot in de duizenden hectares per Estancia; als Nederlander kun je je er eigenlijk weinig bij voorstellen.

Als we 's avonds naar het vliegveld gaan, is het inmiddels behoorlijk gaan stormen en hozen in Ushuaia. Het kofferbakdeksel van de taxi glipt me uit de handen en wordt door de windvlaag bijna door de achterruit heen geslagen. In de (vrij nieuwe) vertrekhal van het vliegveld druppelt overal regenwater naar beneden omdat de wind feilloos de lekke plekken in het dak weet te vinden. Een toepasselijke afsluiting van ons verblijf aan het einde van de wereld.

 
 

De Desdemona

Manuel voor zijn huis

Lago Fagnano

Hoed u voor overstekende Guanaco's

 
 
 

Dag 28 Vlucht Iguazú

   
  Even na middernacht landen we op het nationale vliegveld Jorge Newbery in Buenos Aires en moeten we overstappen op een vlucht naar Iguazú, die helaas pas om 10.00 's ochtends vertrekt. We proberen de slaap te vatten op de bankjes van een koffiestalletje, maar het lawaai van rondrennende pubers maakt dat moeilijk. Als dan eindelijk het uur van vertrek nadert blijkt het personeel van LAN Chile nou net vandaag uitgekozen te hebben voor een staking... Een iets minder ideale manier om kennis te maken met dit belangrijke onderdeel van de Argentijnse cultuur: staken. Na een brakke nacht zijn we hier niet echt blij mee.

Met een paar uurtjes vertraging kunnen we aan het begin van de middag eindelijk vertrekken. Eenmaal boven het oerwoud van de provincie Misioneros zijn de watervallen van Iguazú goed te herkennen aan de opstuivende wolken waterdruppels; het lijkt net een fikse bosbrand. In het hostel Peter Pan in Puerto Iguazú nemen we een mooie kamer met airco. Geen overbodige luxe hier, want in deze regio is het drukkend warm. De rest van de dag boeken we alvast de nachtbus naar Buenos Aires en zoeken we uit hoe we het beste de watervallen kunnen verkennen; vooral vanwege de verdeling in een Argentijns en een Braziliaans deel. 

 
 
 

Dag 29 Cataratas del Iguazú

   
  's Ochtends nemen we de openbare bus naar het Argentijnse deel van het park. Het loont zich om vroeg te gaan; het is dan lang niet zo druk en ook een beetje koeler. De toegangsprijzen maken wederom erg duidelijk dat er met meerdere maten gemeten wordt; de verschillen zijn echter obsceen groot. Zo betaalt een buitenlandse toerist maar liefst 1400% bovenop wat een lokale bezoeker (uit de provincie Misioneros) betaalt. Deze prijsverschillen zijn sterk aangezet na de crash van de Argentijnse economie, waardoor de waarde van de Argentijnse pesos kelderde en het land erg goedkoop werd voor toeristen. Heel begrijpelijk dat men meer vraagt aan buitenlandse toeristen, die het vervolgens best willen ophoesten. Nu echter de economie opkrabbelt en de prijzen weer aardig vergelijkbaar met Europese prijzen worden, blijft dit prijsverschil echter in stand. Ik ben natuurlijk te gast en wil daar best voor betalen. Maar om nou overduidelijk uitgemolken te worden als dank voor mijn bezoek...?

Vandaag hebben we wat pech met het weer; de zon schijnt niet en dat betekent dus dat er geen regenbogen te zien zijn. Ook onze reisgids geeft aan dat een bezoek met of zonder zon een ontzettend verschil voor je beleving maakt. Echter, ook zonder zon zijn de watervallen spectaculair. De hoogte van het verval is 80 meter; in het grootste deel van het park valt het water dit in 2 stappen naar beneden. Uitzondering is de Garganta del diablo (= de keel van de duivel) waar het in 1x de 80 meter aflegt. Dit maakt een hels kabaal. Vanaf de Argentijnse kant kun je zowat tot aan de rand komen, wat een prachtig uitzicht geeft.

Ook bijzonder zijn de diersoorten die dominant aanwezig zijn, met name de vele vlindersoorten en zwaluwen. De zwaluwen hebben hun nesten in de rotswanden gebouwd waar ook het water langs valt. De vogels scheren rakelings langs het naar beneden stortende water om bij hun nesten te kunnen komen. Ook de vlinders zijn alom aanwezig en zoeken vaak lichaamsdelen van mensen op om op te gaan zitten. Waarschijnlijk komen ze af op het zweet van al die toeristen!

Nadat de lucht dreigend donker is geworden, komt een aardige tropische regenbui naar beneden. Sinds Torres del Paine hebben we standaard minstens een poncho bij ons, dus dat deert ons niet zo. 's Avonds rusten we wat uit bij het zwembad van het hostel en eten we heerlijk (en aan de prijs) bij la Rueda. 

 
 

Zwaluwen bij de Garganta del diablo

Circuito superior

Circuito superior

Aap

Tropisch noodweer hangt dreigend in de lucht

 
 

Dag 30 Iguazú - Reis Buenos Aires

   
  De volgende morgen begint goed: de zon schijnt! Dit stelt ons voor een moeilijke keuze; gaan we vandaag naar de Braziliaanse kant of doen we onze tour van gisteren over, maar dan met mooie kleuren en regenbogen? De Braziliaanse kant geeft een mooi overzicht van de watervallen aan Argentijnse zijde, maar op de uitkijkpunten sta je ver van de watervallen af. We kiezen dus wederom voor de Argentijnse kant.

Voor de helft van de oorspronkelijke toegangsprijs mogen we het park nog een keer in. Het is inderdaag een wereld van verschil met gisteren; alles straalt en sprankelt. Het is wachten tot na een uur of 3 's middags voordat de zon zo staat dat je de regenbogen bij het circuito superior ziet, maar dan worden we beloond met prachtige uitzichten! Ik betrap mezelf erop dat ik me een paar keer bijna onbewust afvraag hoe laat hier dagelijks de waterkraan dicht wordt gedraaid. Verpest door al die Nederlandse "tropische golfslagbaden"...

Eenmaal terug bij het hostel douchen we (geen overbodige luxe na een dagje Iguazú) en stappen we om 19:00 in de bus naar Buenos Aires, het eindstation van onze reis.

 
 

Circuito inferior

Circuito superior

Vlinder

Gezellig bij elkaar

La Garganta del diablo

 
 
 

Dag 31 Reis Buenos Aires

 
- Palermo Soho, Buenos Aires
 
  Rond het middaguur komt de bus aan op het Retiro station. We nemen de metro - of Subte - naar Giramondo, het hostel in Palermo Soho dat Anne een week eerder gereserveerd heeft. In Buenos Aires is het vaak niet makkelijk om op de bonnefooi geschikte (budget) accomodatie te vinden. De genoemde hostels in de reisgidsen zijn meestal al volgeboekt en hostels zijn vaak erg duur of niet zo goed zichtbaar voor wie niet exact weet waar hij moet zoeken. Hoewel ons hostel bekend staat om de feestjes en bijbehorende geluidsoverlast, blijkt dit tijdens ons verblijf wel mee te vallen. Onze hoekkamer is lekker ruim en heeft zelfs een Evita-balkon!

De rest van de middag slenteren we wat door de wijken Palermo Soho en Palermo Viejo. In deze wijken hangt een ontspannen, hippe sfeer en overal zijn leuke winkeltjes en restaurants in alle soorten en maten te vinden. De naam "Soho" is natuurlijk een verwijzing naar de populaire wijk SoHo in New York, en de vergelijking is ruimschoots terecht. Maar dan op z'n Argentijns!

 
 
 

Dag 32 Buenos Aires - La Boca  

   
 

La Boca is een echte volkswijk en een van de bekendste toeristische trekpleisters van Buenos Aires. Oorspronkelijk een barrio aan de rivier Riachuelo waar van oudsher veel zeelui woonden, tegenwoordig doen vele touringcars het centrum van de wijk aan. In het centrum ervan ligt misschien wel de meest bekende straat van Buenos Aires: El Caminito, met het kenmerkende hoekpand als visitekaartje. De huizen in La Boca zijn in allerlei felle kleuren geschilderd. De vissers schilderden vroeger hun huizen met de restjes verf die over waren nadat hun boten geverfd waren; deze traditie van het kriskras gebruik van felle kleuren wordt nog steeds in ere gehouden en geeft La Boca haar speciale uitstraling. De aanwezigheid van drommen toeristen heeft de wijk wel aan authenticiteit doen inboeten; overal zijn verkopers, gidsen, proppers en andere lieden te zien die op de bezoekers afkomen als vliegen op de ....

Wat wel bijzonder is - al hoort dit bij het hele toeristische circus en is hier weinig authentieks aan - zijn de tangopaartjes die meestal als onderdeel van het terras van een café hun kunst(en) vertonen. Kijken mag, maar dan word je natuurlijk wel geacht om op het terras een consumptie te nuttigen. Wij blijven vooral bij Paula en Lucas kijken en spreken voor morgen ook zelf een les bij hen af.

 
 

El Caminito in La Boca

Milonga op straat

 
  La Boca staat om nog meer dingen bekend dan El Caminito; zo is dit ook de plek van het beroemde stadion La Bombonera, thuisstadion van de Boca Juniors (met als meest beroemde voormalig speler Diego Maradona). Van Maradona staan ook op diverse plekken in de barrio beelden opgesteld, bijvoorbeeld achter ramen zoals hier. Er worden nog meer beroemde Porteños (inwoner van Buenos Aires) ingezet om de wijk interessant te maken voor bezoekers; ook de afbeelding van Carlos Gardel is op diverse plekken als muurschildering te bewonderen. Gardel geldt als de zanger die de Argentijnse tango wereldwijd bekend en populair gemaat heeft en is, zeker na zijn dood in 1935 op 48-jarige leeftijd bij een vliegtuigongeluk uitgegroeid tot een ware legende. De vergelijking met Elvis ligt voor de hand; tot op de dag van vandaag kan hij rekenen op een trouwe schare fans en zijn graf in het Cementerio Chacharita in Buenos Aires wordt druk bezocht.  
 

El Caminito

Straatbeeld

Muurschildering van Carlos Gardel

Voetballende jongetjes in La Boca - Maradona's in de dop?

 
 

Dag 33-35 Buenos Aires

   
  Een van de plekken die een bezoeker aan Buenos Aires niet over dient te slaan is het Plaza de Mayo. Niet alleen ligt hier het presidentiële paleis, het Casa Rosada (waar ook de film Evita met Madonna in de hoofdrol is opgenomen), ook is het plein wereldberoemd geworden door de protestmarsen van de dwaze moeders die hier nog altijd plaatsvinden. Tijdens het bewind van de militaire junta onder leiding van Videla verdwenen duizenden Argentijnen. De wonden die deze zogenaamde guerra sucia, oftewel vuile oorlog, in de Argentijnse samenleving heeft achtergelaten zijn nog lang niet geheeld. Het lot van vele verdwenen personen is nog altijd niet bekend en veel van de verantwoordelijke mensen zijn mild of niet gestraft. Door middel van de protestmarsen, die in het verleden zo effectief gebleken zijn, proberen de dwaze moeders nog altijd om de aandacht op deze zwarte pagina in de Argentijnse geschiedenis gericht te houden. Diverse processen, waaronder die tegen de in Nederland wonende Transavia piloot Julio Poch, lopen nog altijd. Een andere groep die permanent verblijft op het Plaza de Mayo zijn de veteranen van de Guerra Malvinas (Falkland oorlog).

Voor wie enigzins tactvol is, kan het bijzonder inzichtgevend zijn om Argentijnen naar hun mening over bepaalde gevoelige onderwerpen te vragen. Een gesprek over politiek - iets waar Argentijnen erg gepassioneerd over zijn, zoals over wel meer dingen - gaat vaak al snel over de junta, de Malvinas, de economische crash, Carlos Menem of Máxima uit (van wie veel Argentijnen niet begrijpen waarom ze zich - in hun ogen - tot een koninklijke broedmachine heeft laten verworden).

 
 

La Casa Rosada - het presidentiële paleis

El Obelisco op het Plaza Republica

Veteranen van de Falkland oorlog op het Plaza de Mayo

Demonstratie in het centrum van Buenos Aires

 
 

Ook bezoeken we het Evita museum, waar je een goed beeld van het tijdvak krijgt waarin Argentinië nog een internationele speler van belang was. Het museum laat goed zien op welke manier Evita zo machtig werd. Wat ons wel stoorde was dat het museum vrij kritiekloos leek te staan tegenover haar fouten en het schijnbare totale gebrek aan scrupules waarmee ze te werk ging.

En elke avond genieten we weer van een heerlijke maaltijd ergens in Palermo Soho, waar genoeg hippe en goede restaurantjes zijn om vele avonden mee te vullen. Een voordeel van uit eten gaan in Chili of Argentinië: het is bijna onmogelijk om een fles wijn te kiezen die niet lekker is. Een restaurant vereren we zelfs twee keer met een bezoekje: het Italiaanse restaurant La Baita. Italiaanse immigranten vormen al van oudsher een hele belangrijke bevolkingsgroep in Argentinië en dat heeft vooral het culinaire landschap beïnvloed. Het stikt van de Italiaanse restaurants in het land, waar over het algemeen vrij authentiek Italiaans gegeten kan worden. Ook het serveren van huisgemaakte pasta is hierdoor gemeengoed geworden in veel restaurants.

De ñoquis verdienen hierbij aparte vermelding: het woord is de verspaansing van het Italiaanse gnocchi, de bekende aardappelschelpjes. Ñoquis worden in Argentinië traditioneel op de 29e van de maand gegeten. Met het woord worden daarnaast ook ambtenaren aangeduid: tijdens de regeerperiode van Perón stonden veel mensen op de loonlijst van overheidsbedrijven, die wel salaris opstreken maar niet daadwerkelijk werkten. De naam ñoquis slaat dan ook op de keren dat deze mensen wél op het werk verschenen, namelijk aan het einde van de maand, om hun loonstrookje op te halen.

De rest van de tijd bezoeken we o.a. de barrio San Telmo en spreken we af met Astrid en Rienke (die we tegenkwamen in Ushuaia) en Merel, Renske en Liesbeth (uit Iguazú). Een mooie relaxte manier om uit te rusten van de vele kilometers die we in de weken hiervoor hebben afgelegd!

 
 

Autorijden en mate drinken kan heel goed tegelijkertijd...

Barrio Palermo Soho

zwerver in de Barrio Palermo

Barrio San Telmo

 
 
 

Dag 36 Reis Buenos Aires - Amsterdam  

 
- De kust van noord-oost Brazilië
 
  En dan zit het er na vijf weken al weer op! Met een tussenstop in São Paolo, landen we een dag later weer op Schiphol. Zoals gebruikelijk lijkt de terugreis veel minder lang dan de heenreis. We hebben in ieder geval genoeg prachtige herinneringen om tijdens de terugreis aan terug te denken!